Glidlager i tvåtaktsmotorer?

Fråga: I gamla tvåtaktare sitter där ett antal rullar som vevlager. Kan man byta ut dessa till ett bronslager ”glidlager” och få det att fungera en längre tid?

Räcker det med att öka oljeinblandningen eller måste en oljepump och kanaler implementeras?

Det sitter ju ett bronslager till kolvbulten på många tvåtaktare! I nyare motorer sitter det ett nållager här men det verkar fungera!

I bilar använder man ”glidlager” på alla ställena ”ram, vev & kolv” pump till veven men inte kolven. Små motorer är konstruerade för stänksmörjning över allt.

Finns där någon tvåtaktare i dag som har glidlager som vevlager?

/Zlim

Svar: Problemet med glidlager är att de är helt beroende av en oljefilm som måste vara så tjock att den separerar metallytorna från varandra under rotationen och om oljan är utspädd med exempelvis 96 procent bensin (4 procent oljeinblandning) så blir ju filmens bärighet ytterst begränsad.

Men det sitter ju glidlager runt kolvbulten i massor av tvåtaktare där det fungerar utmärkt med den lilla olja som finns i en tvåtaktares vevhus. Men när det gäller ram- och vevstakslager kan det nog bli problem om man tänker smörja dem med enbart oljeblandad bensin.

Nu har jag en ålderdomlig jordfräs med tvåtaktsmotor som enligt uppgift (har inte öppnat motorn ännu) ska ha glidlager (bussningar) som ramlager. Den är dock väldigt glapp i ramlagren. Det gäller ju att säkerställa oljetillförseln till glidlagren vilket kan göras med exempelvis smörjkanaler och oljespår där den oljeblandade bensinen ska ledas in.

Frågan är om man trots olika åtgärder kan tillverka en tvåtaktsmotor med glidlager som kan prestera någon hög effekt. Där har jag ingen koll tyvärr. Fyrtaktare är ju smorda med 100 procentig olja som dessutom oftast pumpas in i lagren (trycksmörjning).

Någon som vet mer om glidlagrade tvåtaktsmotorer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen