Läsartips om torkarblad

Hej Jim.

Du är ju den tekniskt klurige hos er och här har jag två grejer du kan skriva om. Jag retar mig väldigt på att se fint renoverade bilar med svarta torkarblad där det skall vara blanka. Dessutom helt i onödan. Detta tips gäller bara torkare för välvda rutor med fjädrande blad. Inte som gamla folkor har dvs raka och stela.

Är originalbladet med blank metall utslitet så köp ett nytt på tex Biltema, lika långt eller längre. På torkarbladet brukar det vara fyra fästbyglar. Böj bladet bakåt mellan tredje och fjärde bygeln och lirka ut gummibladet med de båda rostfria stålbanden. Drag sedan ut gummit och banden ur resten av fästbyglarna. Går det trögt så dra ut stålbanden en och en med en tång. Gör så på båda torkarbladen och om det nya gummit är för långt, klipp det så det blir samma längd som det gamla. Montera sedan det nya gummit i den gamla blanka torkaren. Detta har jag gjort många ggr och det är väldigt enkelt. Så det finns ingen anledning att slänga de gamla blanka bara för att gummit är dåligt.

Det andra är att du ger tips för hur folk skall mäta ut fästhålen för skärmlisterna på Volvo PV så att de inte monterar dem så de lutar. Beträffande listerna på skärmarna på PV har jag sett många som sitter så de lutar bakåt och det ser helknäppt ut. Gissar att de borrat hålen i skärmarna innan de monterat skärmarna på bilen. Då har de ingenting att gå efter och då blir det snett. Skärmlisterna skall vara parallella med både marken och den långa listen under sidorutorna. 
Vet inte om det finns borrmallar att köpa. 

Hälsningar

Magnus Werner

Svar: Tack för tipset Magnus. Jag låter dig berätta hur det går till här. Det ser betydligt trevligare ut med blanka torkare än svarta dito på en äldre bil. Själv har jag köpt torkarblad för strålkastare till min Amazon och Duett då dessa blad håller rätt storlek. Sen har jag antingen använt den svarta metallstommen – eller som du föreslår – flyttat över gummit till de blanka (och tidstypiska) stommarna.

När det gäller hålen för skärmlisterna på Volvo PV så har jag (tyvärr) ingen PV och jag kan inte bidra med något ytterligare.

Hur som helst – tack för tipsen och gott nytt år!

Jim Lundberg

Rulla till toppen