Glappa axlar i Husqvarna Äggmotor

Fråga: Hej. Jag har en slidmatad äggmotor till min Husqvarna Cornette (tror den suttit på nån annan äldre variant innan) som jag grejar lite med. Är ganska ny på ämnet skall tilläggas.

Jag noterade att pedal/drivaxeln glappar ganska ordentligt. Om man tar tag i ena änden av axeln och ruckar så ser man hur det glappar/rör sig på andra sidan vid kedjedrevet. Jag vet inte hur illa det är eller vad det påverkar, eller vad man skall göra för att eventuell åtgärda?

Jag har en annan äggmotor liggande, tyvärr med glappande vevstakslager, även den glappar i pedal/drivaxeln men inte lika mycket som den jag tänkt använda.

Jag är mest intresserad av åkandet när det kommer till veteranmopedslivet, men vill också ha nåt som känns pålitligt. Det jag vill säga är att jag inte gärna klyver motorn och renoverar för det nöjets skull utan gör det ifall det finns stor risk för haveri eller andra otrevligheter.

Behöver vägledning…

Vänliga Hälsningar

//Daniel

Svar: Den utgående axeln (axeln för kedjedrevet) sitter lagrad i blocket med ett spårkullager i denna motor. Pedalaxeln i sin tur är lagrad inuti den utgående axeln. På tidiga motorer var lagringen mellan dessa axlar ett nållager som senare byttes ut mot enbart en bronsbussning. I och med det bytet gick fabriken snart ut med ett servicemeddelande där man förordade att man skulle ändra oljemängden i växellådan från 0,5 liter till 0,7 liter.

Om man läser lite mellan raderna där så verkar det som att man fick in en massa reklamationer med den nya lagringen (bussningen) och blev tvungen att höja oljenivån för att bussningen skulle hålla. Nållager klarar sig med minimal smörjning jämfört med en bussning.

Men oavsett om det är den utgående axeln som glappar i kullagret eller om det är pedalaxeln som glappar inne i den utgående axeln så måste motorn delas för att åtgärda felet. Husqvarnamotorn är lättskruvad med ett fåtal moment som kan kräva lite extra koll. I Stora Tvåtaktsboken, del 2 finns en komplett reparationsanvisning för denna motor (och 29 andra motorer). En bussning av brons kan en mekanisk verkstad tillverka. Den nållagrade versionen tar nästan aldrig slut. Är det kullagret i blocket som är slut är detta lätt att byta.

Pedalaxeln är på andra sidan (höger) lagrad i en bussning i transmissionskåpan. Om man tar bort kåpan och ruckar på denna axel så upplevs axeln som rätt så ”sladdrig”, men detta är normalt (inom vissa gränser) eftersom den då enbart sitter lagrad i andra änden (vänster). Om din motor har den senare bussningen så ska den antingen ha nivåskruven placerad framtill på transmissionskåpan – eller så sitter den i något som ser ut som en skarvmutter i kåpans bakkant vilket var en hastig lösning på nivåproblemet.

Under en övergångsperiod så monterade nämligen fabriken ett stigarrör (bilden längst ner) i det gamla nivåhålet som satt baktill på transmissionskåpan. Detta var ett sätt att snabbt modifiera motorerna så att oljenivån höjdes. Men om någon tidigare ägare tagit bort detta stigarrör så sjunker ju nivån till den lägre, och skadliga, om man använder nivåskruven som referens vid oljepåfyllning.

Jim Lundberg

Innan Husqvarnafabriken hade tagit fram nya transmissionskåpor med en högre placerad nivåskruv tog man till lösningen som syns på bilden. Ett stigarrör (som är misstänkt lik en vajerspännare) skruvades in i det gamla hålet för att på så vis höja nivån. Detta rör kan ha tagits bort av någon tidigare ägare och då blir nivån för låg. Den nyare kåporna har nivåskruven i framkant.
Rulla till toppen