Fråga: Bränslerör och nipplar. Jag håller på med främst gamla engelska bilar och ofta behöver bränslerören åtgärdas. Jag uppfattar att det är 5/16”-rör och UNF-gänga på nipplarna. Oftast går nipplarna att återanvända men, behöver jag ny ”skärring” eller går det att använda ”bromsverktygen” och kona bensinröret? Det finns två varianter i min bromsverktygssats där det ena alternativet är y-format och det andra mera ”svampformat” Tacksam för hjälp 🙂
Erik Troedsson
Svar: Det bör fungera bra med att använda ett verktyg för bromsrör, bara verktyget är avsett för den rördiameter som gäller. När man konar bromsrör så brukar man göra en så kallad dubbelkona (bilden i mitten) vilket betyder att rörväggen är dubbelvikt i själva ”tratten” vilket ger en säkrare tätning med den dubbla godstjockleken.
Annars brukar en enkelkona (översta bilden) räcka till andra sammanhang. Här får man utgå från hur det såg ut från början om man har gamla röret kvar. Ska man göra enkelkonor på rör som inte finns bland bromsverktyg kan man enkelt göra egna verktyg (bilden längst ner). Man tar då två metallbitar som man klämmer ihop i ett maskinskruvstycke.
Sedan borrar man ett hål precis i skarven mellan bitarna med en diameter som ligger aningen under diametern på det rör som ska konas. Innan man lossar bitarna tar man en försänkare och gör änden på borrhålet konisk. För att sedan pressa ut röret behövs ett koniskt verktyg vilket man kan svarva till – eller fila till i en borrmaskin.
Jim Lundberg

