Kona bränslerör med bromsverktyg?

Fråga: Bränslerör och nipplar. Jag håller på med främst gamla engelska bilar och ofta behöver bränslerören åtgärdas. Jag uppfattar att det är 5/16”-rör och UNF-gänga på nipplarna. Oftast går nipplarna att återanvända men, behöver jag ny ”skärring” eller går det att använda ”bromsverktygen” och kona bensinröret? Det finns två varianter i min bromsverktygssats där det ena alternativet är y-format och det andra mera ”svampformat” Tacksam för hjälp 🙂

Erik Troedsson

Svar: Det bör fungera bra med att använda ett verktyg för bromsrör, bara verktyget är avsett för den rördiameter som gäller. När man konar bromsrör så brukar man göra en så kallad dubbelkona (bilden i mitten) vilket betyder att rörväggen är dubbelvikt i själva ”tratten” vilket ger en säkrare tätning med den dubbla godstjockleken.

Annars brukar en enkelkona (översta bilden) räcka till andra sammanhang. Här får man utgå från hur det såg ut från början om man har gamla röret kvar. Ska man göra enkelkonor på rör som inte finns bland bromsverktyg kan man enkelt göra egna verktyg (bilden längst ner). Man tar då två metallbitar som man klämmer ihop i ett maskinskruvstycke.

Sedan borrar man ett hål precis i skarven mellan bitarna med en diameter som ligger aningen under diametern på det rör som ska konas. Innan man lossar bitarna tar man en försänkare och gör änden på borrhålet konisk. För att sedan pressa ut röret behövs ett koniskt verktyg vilket man kan svarva till – eller fila till i en borrmaskin.

Jim Lundberg

Här är röret dubbelkonat – det vill säga att rörväggen är dubbelvikt i själva tratten. Detta ger dubbla godstjockleken och därmed en möjlighet till större deformation (anpassning) av godset om tätningsytorna är ojämna eller har ett smärre vinkelfel.
Ibland hittar man inte ett passande verktyg till det rör man ska kona. Då kan man enkelt göra ett eget verktyg (för enkelkona) genom att borra ett hål i skarven mellan två lämpliga metallbitar där man avslutningsvis försänker ena änden av hålet med en försänkare med den vinkel man vill ha på konan. Hålet ska vara aningen mindre än röret så att det senare inte glider ur sitt grepp när man klämmer fast hela kalaset i ett skruvstycke. Konan som ska vidga röret bör ha en styrtapp (som på bilden) som centrerar när man vidgar rörets ände till önskad form.
Rulla till toppen