Olja i växellåda och transmission till Norton

Fråga: Hej Jim! Jag skall byta olja i växellåda och transmission på min gamla Norton. Har du några sprängskisser eller bilder på någon gammal engelsk maskin t.ex avtappningsplugg, nivåplugg m.m. Vilken olja ska man slå i – mineral, helsyntetisk eller syntraxolja?

Har läst på en del forum men alla säger olika.

Mvh. Lasse

Svar: Oljor startar alltid en massa diskussioner vilket blir fruktansvärt förvirrande när en nybliven fordonsägare försöker hitta lämpliga oljor till växellåda, transmission och motor. Alla har sin favoritolja som då är ”den bästa”. I de flesta fall är det så att nästan alla har rätt. Det är inte bara en enda olja som fungerar – det är många.

När det gäller Norton så vet jag inte vilken modell som avses här då detta företag har haft otaliga modeller sedan starten med olika konstruktioner på växellådor och dessutom av olika fabrikat. Samma med transmissionen då olika typer av kopplingslameller har använts – allt från kork till sintrad brons.

Men för att göra det enkelt:

Växellåda:  Häll i en transmissionsolja med viskositeten SAE 75 till SAE 90. Ta gärna en multigradeolja så som SAE 75W-90 så har du en olja som är hyfsat lättflytande redan som kall vilket ger lättare växlingar. Det enda man ska se upp med när det gäller transmissionsoljor är en API-norm som kallas ”GL” (Gear Lubricant) som talar om hur mycket och hur starka additiv (tillsatser) som oljan har. Transmissionsoljor brukar ha klassningen GL1 (minst mängd additiv/snälla additiv) till GL5 (mest mängd additiv/starkaste additiv). När det gäller GL4 och GL 5 ska man kolla med tillverkaren att den oljan man är intresserad av inte angriper gulmetaller, alltså bronser som finns i de flesta äldre växellådor. Du kan även köra med motorolja som rak SAE 50 eller dito multigradeolja SAE 20W-50 även om en transmissionsolja smörjer bättre mellan drevens kuggar.

Transmission: Välj gärna en motorcykelolja som SAE 10W-40 då dessa oljor är anpassade för att fungera ihop med kopplingar. Men även här kan man använda motorolja en rak SAE 50 eller en multigrade SAE 20W-50. Det som skiljer sig mellan dessa oljor är hur kopplingen arbetar. Tjocka oljor (som SAE 50) kan leda till att kopplingen tjuvdrar – särskilt när oljan är kall. Detta ger lite ljudligare växlingar och kan leda till att det blir svårare att hitta friläget när man står still med motorn igång.

Själv så häller jag motorolja SAE 20W-50 i samtliga hål på min Norton Commando – alltså motor, växellåda och transmission. Mineral, del- eller helsyntet är mindre viktigt, men vill man ha optimal smörjning, och dessutom vid alla temperaturer, så skulle jag välja en helsyntetisk olja.

Häll i någon av ovanstående oljor, kör och ha kul med din hoj.

Jim Lundberg

Norton har haft olika typer och olika fabrikat av växellådor genom åren.
Förr var det ofta så att en GL5-olja angrep gulmetaller så som bronser vilka ingår i bussningar som sitter i många växellådor. Nu för tiden är det flera GL 5-oljor som är kompatibla med gulmetaller – se understrykningen ovan på en Biltema-olja (SAE 75W-90. Art. nr:36-997)
Rulla till toppen