Förhindra att packningspapper torkar

Fråga: Vi som håller på med mycket gamla fordon kommer ju i kontakt med packningspapper och packningsmaterial! Frågan är hur ska man förvara det så det inte torkar? Har ofta problem att det rullar sig och spricker när man ska rulla ut det!

Tias

Svar: Jag har ett antal rullar med packningspapper av olika fabrikat och med en tjocklek på 0,20 till 1 mm och ingen av dessa har torkat där jag förvarar dem i garaget trots att några legat där i många år. Hur luftfuktigheten är där har jag ingen koll på men den bör vara ”normal”. Men därmed inte sagt att det inte skulle vara något problem med torra, spröda och bångstyriga packningspapper.

Däremot har jag många gånger sprungit på färdiga packningar/packningssatser med ett antal år på nacken där papperet inte bara har krympt – det spricker sönder så fort man försöker få dem på plats – eller bara böjer dem lite. Två gamla trick som man kan ta till är att man antingen lägger papperet i vatten eller olja en stund innan monteringen.

Men… Jag är personligen lite emot dessa två metoder. Att klämma fast en packning som är full med vatten kan innebära att tätningsytorna kan råka ut för korrosionsangrepp då en del av vattnet faktiskt stängs inne mellan ytorna. Resultatet kan bli att tätningsytan blir porig, rostig eller ärgad. Olja ger ju inte dessa skador men ger en ”hal” packning som i vissa applikationer kan glida iväg. Att försöka fixera en inoljad packning med packningslim eller silikon är meningslöst eftersom oljan gör så att inget längre fäster på packningen.

Om man har en rulle med bångstyrigt papper så kan man testa med att fukta det med vatten från en blomspruta och därefter rulla ut det när det mjuknat av vattnet. Man kan även stoppa rullen i en tät plastpåse ihop med en fuktad svamp över natten. Sen låter man det ligga plant i press tills det har torkat. Då har man ett plant papper nästa gång man ska tillverka en packning. Använd trä eller liknade skivor att pressa med så vattnet kan ta sig ut.

Annars så tycker jag att ett packningspapper som är styvt, och framför allt sprött, bör kasseras så att de inte ställer till det där det ska täta. Jag har varit med om att gamla NOS-packningar har brustit vid monteringen och då precis när ytorna möts, och detta kan vara svårt att se (förrän man häller i olja…).

Jim Lundberg

Rulla till toppen