Puch Monza som tappat orken

Fråga: Jag har en Puch Monza som inte vill! Startar jag den så går den bra och går att varva, men ska jag åka så orkar den inte och efter ett tag stannar den! Motorn är renoverad, har borrat cylindern, nya tänddelar och gjort avgassystemet så rent jag kunde invändigt! Vad ska jag testa nu?

Tias

Svar: Om mopeden är trimmad så kan problemen bero på att trimdelarna är feltrimmade – eller att delarna är rätt trimmade men inte passar ihop. Men om mopeden är i originalskick och motorn är orkeslös kan man utesluta ovanstående orsaker. En grej som är viktig när man ska ställa en diagnos är: gick den bra innan renoveringen/reparationen? Om så är fallet får man kika närmare på det som åtgärdats.

Puch Monza ska ha en förtändning på 2 mm, en förgasare på 12 mm och ett insug i cylindern på 6,8 mm. Huvudmunstycket ska vara 48 till 50 (ur Puch Montanas handbok). Gör ett kompressionsprov. En moped ska uppnå 5 – 6 kilo (Bar) om den är tät. Kolla att ingen kolvring har gått av. Kolla även så ingen packbox i vevhuset har krupit ur sitt hål i blocket. På en Puch V3-motor är det i så fall endast den vänstra (svänghjulssidan) som kan röra sig. Detta är relativt vanligt med gummiklädda packboxar. Dessa bör man avfetta och stryka på Loctite på utsidan vid montering.

Testa även med att köra tills motorn stannar helt. Ta ur tändstiftet. Är detta blött så stannade motorn för att gnistan är dålig eller för att förgasaren flödar. Är stiftet torrt så stannade motorn för att den inte får bränsle.

Jim Lundberg

Helt gummiklädda packboxar har en tendens att vilja krypa ur sina hål i blocket. Antingen så väljer man en packbox med ytterkant av plåt eller så ruggar man upp ytterkanten på den gummiklädda packboxen med slippapper, avfettar noga och stryker på lite Loctite innan montering.
Rulla till toppen