Borra cylindrar i svarven

Adaptern, även kallad ”Grunkan”. Jag lyckades få in fyra olika mopedfabrikat på den. Cylindern fäster man med långa skruvar eller pinnskruvar och centreras med vippindikator innan den dras fast. De fyra radiella stoppskruvarna drar man lätt mot insticket (cylinderkjolen) för att stötta denna när cylindern är centrerad.

Fråga: Hej! Har sett att Jim har ett fäste att sätta mopedcylindern i svarven för svarvning! Det finns inte hur det är tillverkat? Har själv en Blomqvist BS 600 svarv och vill lära mig svarva cylindrar!

Tias

Svar: I nummer 2/2005 av Classic Motor är en artikel om hur man gör en adapter till svarven där man kan fästa cylindrar som man då svarvar upp till överdimension. Så gamla nummer har vi tyvärr inte kvar på redaktionen. Hela adaptern är svarvad ur en grov stång med en diameter som räcker för att kunna montera den största cylinder man kommer att svarva.

Det är den adapter som syns på bilderna här. Axeltappen är så stor att den nätt och jämnt går in i svarvens chuck. Detta för att den ska vara så stadig som möjligt. Det är bra att göra ett körnslag eller liknande mitt för back nummer 1 i chucken så att adaptern kan sättas in i samma position varje gång man ska svarva en cylinder. Detta är ju precisionsarbeten och då får cylindern inte kasta det minsta.

Det krävs även en lång och stadig stålhållare så att svarvstålet inte börjar hoppa och vibrera under arbetet. Jag kör med minimal matning (typ 0,3 mm/varv) och avslutar arbetet när det återstår cirka 0,05 mm. Resten honar man upp eftersom den svarvade ytan är för rå för kolv och kolvringar. Man bör undvika alltför små skär när man svarvar gjutjärn eftersom stålet ibland vill flyta ovanpå ytan om det inte får tränga in ordentligt i materialet. Därför bör man lägga upp djupet på varje skär så att man vid sista skäret hamnar på –0,05mm.

Jim Lundberg

Grunkans axeltapp är så grov som svarvchuckens centrumhål tillåter för maximal stabilitet.
Grunkan och en cylinder monterad i svarven. Stoppskruvarna dras bara lätt mot insticket för att stötta detta utifrån när svarvstålet passerar. Man får bara se upp så att stoppskruvarna inte får tag i fingrar eller kläder. Jag funderar på att byta till kortare stoppskruvar som nätt och jämnt sticker ut genom muttrarna.
Svarvstålet (här av hårdmetall) är svetsat på ett kraftigt plattjärn för att det hela inte ska svikta och vibrera under arbetet. Gjutjärn är hårt och man ska därför inte ta för små skär utan stålet måste få en chans att grabba tag i materialet. Man kan ta exempelvis 0,25 mm per skär – bara sista skäret resulterar i en cylinderdiameter som är cirka 0,05 mm mindre än färdigt mått. Man måste ju hona cylindern efter svarvningen för att få en jämnare yta som inte nöter ner kolv och kolvringar.
Rulla till toppen