
Fråga: Hej! Avgasrör till Novoletter. Jag har svårt att finna avgasrör till mina Novoletter. Ljuddämpare dyker upp då och då, men kröken är väldigt sällsynt.
Därför undrar jag om det inte skulle gå att knäcka till en själv? 19 mm kopparrör i en bockmaskin med rätt radie (finns på jobbet), och saken är nästan biff! Röret på bilden ovan gjorde en jobbarkompis för många år sedan i syrafast, och det stämmer helt i utseende. (Men vinkeln på flänsen/kragen är lite fel) Röret är till de 2-växlade 44-kubikarna. De motorerna har ett djupare motorblock än de tidigare enpetarna så det har en större radie. Men alla andas genom det astmatiska 19mm OD!
Problemet lär bli den lilla kragen som kläms mot cylinderutblåset (en bricka, ca 5-6mm större ytterdiameter än röret). Hur kan man få till en sådan? Att löda misstänker jag är uteslutet. Går det att kraga ut kopparn såpass? Jag har tillgång till svarv, om någon form av dorn behöver tillverkas.
Mycket tacksam för idéer!
/Knut
Svar: Man kan kraga ut ett rör ganska mycket, men det finns ju en gräns då materialet i kragen/flänsen blir för tunt. Jag gjorde om en krök till Sachs för att den skulle passa på en MCB E-Type. De krökar som finns att köpa är lite för långa i böjen vilket leder till att den del av kröken som ligger parallellt med marken hamnar för långt ner på en E-Type.
Det blev att kapa bort ca 2 cm – dessutom i en ny vinkel för att kröken skulle sitta rätt i ramen och dess ljuddämparfäste. Jag bockade till en remsa av 5 mm aluminiumplåt till en ring som man trär på kröken. Aluminiumringen klämdes fast vid den kapade änden så att cirka 5 mm av kröken tittade ut.
Änden glödgades med en svets och samtidigt knackades kanten på krökens ände utåt med en kulhammare tills den var bockad 90 grader. Fördelen med aluminium här är att värmen leds bort effektivt så att kromet inte skadas särskilt långt från uppvärmningen. Om flänsen ska sitta på sniskan får man kapa till aluminiumringen i önskad vinkel.
Jim Lundberg

