Fråga: Hej. Jag ska byta ut tändkabeln på en Sachs 98cc men lyckas inte klura ut hur jag ska få ihop kabeln med hylsan som går igenom motorblocket och ansluter till tändplattan, (hylsan är helt ny så inget ska fattas) det finns tex ingen skruv att gänga fast kabeln på.
Det är även en lös fjäder med ett löst stift som ska ansluta mot tändspolen, hur ska man montera ihop det?
Simon
Svar: Om man tittar på din bild av hela tändsystemet ser man att någon har lött fast den gamla tändkabeln mot den kontaktsko som sticker ut från tändspolen. Tanken är att det fjädrande stiftet i bakelitgenomföringen ska kunna glida mot denna sko när man vrider tändplattan vid tändningsjustering. Ytan uppåt på denna sko är därför slät så att stiftet lätt ska glida mot ytan.
Denna lödning bör du därför ta bort och frågan är om du ska värma lödtennet för att få bort det eller om du ska fila bort det. Risken finns att tråden inne i spolen lossnar från skon om man värmer den med lödkolven. Om skon sitter stadigt skulle jag nog heller fila bort lödtennet och avslutningsvis putsa kontaktytan på skon med fint slippapper.
Innan du gör något bör du resistansmäta tändspolen i fall skadan redan uppstått när man lödde fast kabeln. Mät mellan spolens stomme och skon med en multimeter. En hel spole ska uppvisa en resistans av cirka 6000 – 8000 Ohm. Skulle det vara avbrott (=oändlig resistans) så är det avbrott i högspänningslindningen och spolen är defekt.
När det gäller infästningen av kabeln ser det ut på skissen nedan som att man spretar ut kabelns kardeler som en strut inne i genomföringen (1). Sen ska troligtvis den gängade mässingshylsan (2) dras in så att den klämmer fast ”struten”. Sist in är fjädern (3) och stiftet (4) som ju ska ligga mot tändspolens sko.
Jim Lundberg



