Vad har hänt med min Sachsmotor?

Så här såg Mikaels motor ut efter 1,5 år i varmgarage. Motorn var nyrenoverad och fylld med ny olja.

Fråga: Renoverade Sachsmotorn på min 1189 samt givetvis ny olja, ut och körde vid flera tillfällen innan jag ställde undan den i vårat varmgarage. Stod i ca 1,5 år innan jag skulle starta upp den men det var tvärstopp, plockar i sär den och det ser ut så här. Vad kan det bero på? Har frågat runt på olika sidor och får olika svar. Har inte varit i närheten av fukt då som sagt den stått i ett varmgarage.

Mikael Lygdman

Svar: Sachsmotorernas block är gjutna av en legering som innehåller magnesium – en metall som väldigt lätt korroderar. Fukt kan orsaka djupa frätskador på dessa block. Det händer till och med att det går hål i blocken.

Frågan är om det fanns någon olja kvar i din motor efter 1,5 år. Den ser ju ut att vara full av torr oxid på din bild. Var har i så fall två deciliter olja tagit vägen? På den nedre bilden syns en annan Sachsmotor med samma problem. Den blästrade jag ur, men den var så sönderfrätt att den inte gick att rädda. Tyvärr så fick jag inte veta vad den varit med om.

Är även drev och kopplingskorg angripna av något i din motor? Vad var det för olja du hällde i? Vissa transmissionsoljor av klass GL 4 och GL 5 innehåller aggressiva additiv som svavel och fosfor vilka har till uppgift att skapa en hård och slitstark oxidhinna på stålytor. Kännetecknade för aggressiva oljor är att de luktar väldigt surt och har ofta märkningen ”Hypoid” på etiketten. Dessa oljor är mest kända för att angripa gulmetaller så som bronsbussningar. Om de även angriper magnesium kan jag inte svara på.

Är det någon som har en aning om vad som hänt med Mikaels motor? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Här är en till. Denna är en treväxlad Sachs med fotväxel och kick, men legeringen i blocket är den samma som i alla Sachsmotorer från den här perioden. Tyvärr finns det ingen historik på den här motorn. Efter blästring visade sig att blocket var kass (sönderfrätt).
Här är en svänghjulskåpa till en tvåväxlad Sachsmotor efter glasblästring. Här syns det tydligt hur svåra frätskadorna kan bli i denna legering.
Rulla till toppen