Kopplingsschema till Apollo Monte Carlo

Bild på Per-Anders lamphållare.

Fråga: Hej Jim. Hoppas allt är bra med dig. Har kommit en bit på vägen med renoveringen av min Apollo Monte Carlo med Zündapp 255 motor sedan vi pratade sist. Bifogar några bilder.

Har dock en fråga, har du ett kopplingsschema? På 255-motorn kommer det ut två trådar (förutom tändkabel). Den ena är väl att strömförsörja belysning mm och den andra dödaren. Jag är långt ifrån säker på att man följt färgstandard på denna moped.

Har även några frågor kopplade till detta.

När jag monterade ner moppen så fanns det ingen strömförsörjningskabel upp till dosan i framlyktan. Den kanske har monterats bort tidigare, den har dock stått orörd i över 40 år.

Utifrån den bifogade bilden på kopplingsdosan i framlyset, går det att avgöra var inkommande matning skall anslutas? Varför är det två kablar till tutan (gråa)?

Tacksam för all hjälp!

Hälsningar

Per-Anders Eriksson, Asarum

Svar: Jag har tyvärr inget kopplingsschema till just Apollo Monte Carlo, men kopplingarna är relativt lika på samtida mopeder. Enligt svensk kabelstandard för mopeder ska det från motorn vara en gul kabel till belysning och en svart kabel till dödarknappen.

Men Zündapp har ibland en annan standard på färgerna. Du får titta på tändplattan vilken kabel som är vilken. Den som är ansluten till kondensatorn/brytarna ska gå till dödarknappen och den andra som är ansluten till ljusspolen är då strömförsörjningen/belysning.

Det är vanligt att omkopplaren på styret är ”elcentralen” där allt möts och grenas ut. Men på din moped verkar det vara lamphållaren som är ”elcentralen” (se även Monarscootschemat längs ner). Jag kan inte avgöra var strömkabeln från motorn ska anslutas på den plint som du har med på ditt foto. Plinten är bara en del av elsystemet och andra halvan är då omkopplaren på styret. Jag numrerade anslutningarna på din bild och de två anslutningar som man direkt kan avfärda är 3 och 4 som går till lampans hel- och halvljus. De får strömmen via ljusomkopplaren.

Övriga anslutningar på plinten kan nog vara enbart ett ställe för att kunna sammankoppla flera kablar – det vill säga att anslutningarna inte i sig är kopplade till något vid lampan. Jag får en känsla av att någon varit där och ”fixat” lite då kabelfärger och vissa dragningar inte ser ut som de brukar (kan vara original ändå).

Den vita kabeln som byglar ihop 5 och 2 ser lite märklig ut, men kan också vara original. På 5 möter den vita kabeln en gul och en röd kabel. På 2 möter den vita kabeln en grå (silver?) kabel. Det borde vara så att den gula är ström från motorn som sedan fördelas till 2 och 5 där den röda och grå kabeln sticker vidare – kanske till omkopplaren.

Att tutan har två kablar på ena anslutningen brukar bero på att man drar strömsladden från motorn direkt till tutan (se ILO-schemat nedan) och sedan vidare upp till ljusomkopplaren (eller framlampan). Mopedtutor från denna period har konstantström från motorn och när man tutar så jordar man tutans andra anslutning med omkopplaren på styret.

Anslutning 1 och 6 kan jag inte heller svara på vart de går. 1 har en svart och en grå kabel (slang?) och 6 har en mörk (brun?) kabel samt en vit kabel. Den svarta på 1 kan eventuellt vara dödarkabeln. Mer än så här kan jag tyvärr inte säga.

Jim Lundberg

Exempel på varför tutan ibland har två kablar på ena anslutningen. Här går strömkabeln via tutan (som då har konstantström upp till omkopplaren på styret. Motorn på bilden har en separat lindning till bromsljuset (grön kabel).
På Monarscootshemat ser vi att man har en kopplingsplint vid framlampan liknande Apollo Monte Carlo. Här har vi också förklaringen på vad kabelfärgerna betyder (enligt svensk kabelstandard).
Rulla till toppen