Täta bröstkåpan på Opel Kadett

Loffes kåpa.

Fråga: Hej Jim. Har en transkåpa på min Opel Kadett från 1969 som har läckt. Har köpt ny packning i gummi. Tycker dock det är konstigt att packningen är helt plan då kåpan är profilerad. Tidigare ägare har dragit skruven hårt så hålen är intryckta.

Hur gör man för att få detta tätt? Har du några tips är jag tacksam.

Bifogar bild på nya packningen och kåpan.

Mvh Loffe

Svar: Plåtkåpor är rangliga och för att styva upp deras tätningsyta pressar man in en profil i denna yta. Dessutom gör profileringen att trycket mot packningen blir högre eftersom en mindre yta ligger mot packningen.

Felet som många gör är att de drar fast kåpans skruvar för hårt vilket deformerar kåpan så att tätningsytan reser sig mellan skruvarna och det börjar läcka. Det kan även gå så långt att man drar ner materialet runt skruvhålet så att det blir som en tratt. Då brukar packningen krossas under skruven.

Man måste plana kåpan vid skruvhålen genom att lägga kåpan på ett mothåll och sedan försiktigt knacka den plan vid skruvhålen (nedre bilden). Man får inte knacka så mycket att kåpan sträcker sig för då blir den inte plan.

Vill man ha hängslen och livrem så limmar man packningen mot kåpan med packningsklister. För att sprida ut trycket från varje skruvskalle bör man lägga dit brickor som är så stora som utrymmet klarar. Sedan drar man inte åt skruvarna så hårt att kåpan deformeras. Har tyvärr inget åtdragningsmoment att redovisa. Tycker man att det känns lite osäkert med lösare dragna skruvar kan man låsa dem med Loctite eller packningsklister – då gängar de inte upp sig.

Jim Lundberg

För att det ska bli tätt måste kåpan riktas där den är nerdragen. Man bör även använda så stora brickor som möjligt under skruvskallana så att trycket sprids över en större yta. Vissa motorer har brickor som har ”vingar” som ytterligare sprider ut trycket. Dra aldrig för hårt!
Rulla till toppen