Hur får man isär stötdämparna till en Zündapp KS 50?

För att kunna ta isär stötdämparna måste man pressa ihop fjädern några centimeter i nedre änden med någon form av verktyg.

Fråga: Jag tänkte ta isär stötdämparna till en Zündapp KS 50, men hur gör man?

Göran

Svar: Man måste först pressa ihop fjädern från undersidan så att man kan skjuta undan rörhylsan vid det nedre fästet. Där sitter en fjädrande rörpinne som förbinder kolvstången med det undre stötdämparfästet.

När man knackat ur pinnen kan man dra isär hela stötdämparen. Men… Tyvärr så kan man inte renovera själva dämparen (”A” på nedersta bilden) då denna inte går att ta isär. Men ska man bara snygga till stötdämparen eller byta fjäder är det värt att göra detta.

Om man köper en begagnad Zündappstötdämpare så är det svårt att kolla om hydrauliken fungerar då den bara arbetar på ”rebound” – alltså när stötdämparen sträcks ut efter att den tryckts ihop när man kört över ett gupp. Därför blir det lite som att köpa grisen i säcken om man köper begagnat. Mig veterligen finns inte själva hydraulcylindern som reservdel.

Möjligtvis kan man se om dämpningen fungerar genom att trycka ihop stötdämparen och hastigt släppa den så den sträcker ut sig. I så fall ska den gå ut relativt sakta om allt är bra. Man kan exempelvis trycka ihop den helt och sedan dra i en najtråd mellan fästena som man sedan klipper av.

Jim Lundberg

När fjädern är hoptryckt ska rörhylsan lossas från det undre fästet. Den brukar tyvärr sitta fastrostad då den sitter längst ner där även vatten hamnar vid regn och tvätt. En skvätt rostlösningsolja kan hjälpa. Annars värme och massage med hammare.

Efter rostoljan knackar man hylsan från fästet. Är det riktigt illa får man ”massera” hylsan med en hammare och eventuellt värma den med gasol. Se bara till att känna på kolvstången så att denna inte blir för varm – då kan tätningen i själva stötdämparen skadas.

När rörhylsan flyttats kommer man åt att knacka ur den fjädrande rörpinnen som håller kolvstången i fästet.

När rörpinnen knackats ur så faller dämparen isär i sina beståndsdelar. De teleskopiska plaströren kan ha sprickor. Nu kan man testa om dämpningen fungerar. I så fall ska kolvstången gå lätt att trycka in i sin cylinder, men vara trög att dra ut igen.

Stötdämparens alla delar. Längre in än så här kommer man tyvärr inte då själva hydrauliken (”A”) är pressad vid gaveln och inte möjlig att ta isär och renovera.

Rulla till toppen