Får inte fart på Yamaha DT 50MX

Fråga: Hej. En vän till mig har en Yamaha DT 50MX som han inte får fart på. Är det något särskilt att tänka på när det kommer till tändningen på en sådan ”modern” moped? Det finns ju inga brytare och svänghjulet kan ju inte komma fel på axeln då krysskil finns. Kan tändningen justeras och kontrolleras på nått sätt? Gnista och bränsle finns. Jag har tipsat om att kolla så att korrekt stift sitter monterat.

Matte

Svar: När det gäller brytarlösa tändsystem så brukar man behöva en stroboskoplampa för att ställa tändningen korrekt med hjälp av markeringar på svänghjulet/blocket. Som det verkar i detta fall så går motorn inte ens att starta och då ligger nog inte felet i förtändningen. Den kan stå ganska rejält fel utan att motorn för den skull vägrar starta.

Börja med att göra några startförsök och skruva därefter ur tändstiftet. Är detta blött så är gnistan troligtvis för klen, och är stiftet torrt – ja, då kommer det inte fram något bränsle. I det senare fallet kan det vara aktuellt att kolla packboxarna i vevhuset samt reedventilen.

Gör även ett kompressionsprov. En frisk mopedmotor ska ge ett kompressionstryck på 4 – 6 kilo (4 – 6 Bar). Dåliga eller brustna kolvringar kan orsaka startproblem eftersom det krävs ett visst tryck för att motorn ska tända.

Kanske denna länk kan vara till nytta vid tändningsinställningen: https://semestergas.se/brytarlost-tandsystem-fran-yamaha-dt50mx-pa-fs1-och-chappy/

Jim Lundberg

Rulla till toppen