Hur får man isär Fuchs påhängsmotor?

Fråga: Hej. Hittar inte sprängskiss till Fuchs tvåväxlad påhängsmotor. Rösebäcken har reservdelslista på sin webbplats, men det förklarar ju inte hur man får isär utan att skada saker, och hur saker ska sitta inuti.

Någon har öppnat den innan och bytt lager. Men veven har hamnat för långt in i motorn så svänghjulet når inte ända ner på konan (jag vet inte om det är rätt svänghjul). Lösningen som gjorts var att lägga brickor bakom svänghjulet mot lagret, vilket inte håller att klämma ihop med svänghjulsmuttern.

Nu vill jag öppna och fixa.

Det ser ut som man lyfta av vevhushalvan(tändningssidan) och låta drev och axlar vara kvar i den undre. Skruvar är demonterade och vevhushalvan går att rucka men inte lyfta av. Man ser att det tidigare har bankats på drevaxelns ände, är det rätt? Jag har knackat in skruvmejslar mellan men törs inte ta till mer våld. Hur får man ihop om något är pressat?

Mvh Jocke

Svar: Jag visar hur man demonterar och monterar Fuchs FM 40 i del 2 av Stora Tvåtaktsboken. Nu var det totalt över femtio motorer som jag hade med i bägge tvåtaktsböckerna och del 2 gjorde jag för åtta år sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur man tog isär Fuchsmotorn.

Boken finns i Classic motors shop, men generellt så kan man säga att värme kan vara lösningen när motorn inte vill gå isär. Det kan vara ett eller flera lager som sitter tajt på både axlarna och i blocket och om man värmer blocket så släpper det taget om lagren som då glider ut lättare ur sina hål. Det förekommer ofta ”dolda skruvar” i många motorer, men de syns om man bara vrider och vänder ordentligt på motorn. Vet inte om det ligger till så med Fuchsmotorn. Även styrtappar till blockhalvorna kan sitta rätt hårt.

Jim Lundberg

Fuchsmotorn är en av trettio motorer som är med i del 2 av Stora Tvåtaktsboken.
Rulla till toppen