Startproblem på Opel Kadett från 1969

Fråga: Hej Jim. Har en fråga om du kan hjälpa mig. När jag skall starta Opeln och den stått ett tag, drar jag ut chocken och vrider på nyckeln, men den startar inte förrän jag pumpat med gaspedalen 10-tal gånger, då går det bra.  Sedan när man kört och stannar, startar den direkt.

Vad kan detta bero på?

Mvh Loffe

Svar: Det kan vara fler orsaker till startproblemet. Om motorn går bra på samtliga register (tomgång, mellangas, fullgas) när den väl har startat så bör det inte vara något igensatt munstycke eller liknande kanal som är orsaken. En orsak kan vara att det dras in luft i bränsleledningen mellan tank och bränslepump. Det sitter ju alltid en slang mellan motor och kaross, eftersom motorn rör sig i sina mjuka motorfästen, och om det uppstår små sprickor i slangen så får pumpen väldigt svårt att suga i sig bensinen.

Sen kan det även vara själva pumpen som är orsaken. Detta kan man testa genom att lossa bränsleledningen mellan pump och förgasare och sedan dra runt motorn med startmotorn. Anslut en slang till ledningen och låt bensinen rinna ner i en glasburk eller liknande. Om allt fungera ska det komma ett kraftigt flöde ur slangen när motorn går runt.

Sen är det tyvärr så att dagens bensin innehåller mer lättflyktiga ämnen (lätta kolväten) som leder till att bränslet som finns kvar i förgasaren efter avslutad körning till stor del dunstar bort – dels på grund av motorns eftervärme, dels för att det gått lång tid mellan starterna. Detta problem existerar inte hos moderna bilar med insprutning eftersom bränslet är instängt i bränslesystemet och inget kan läcka ut. Det första som dunstar är de lätta kolvätena som är de som är mest tändvilliga. Här kan man testa med att tanka alkylatbensin som är betydligt mer resistent mot denna typ av avdunstning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen