Trög startmotor på MGB

Fråga: Hej, Jag har en tidig MGB med den gamla startmotorn som förvisso väger mycket, men som har en låg effekt. Det går trögt vid kallstart… Batteriet sitter bakom passagerarstolen med en lång batterikabel på närmare 2 meter.

Jag har en ny kabel, men funderar på att byta till en grövre dimension. Jag har lite dålig kunskap i el. Skulle en grövre dimension göra att mer ”kräm” når startmotorn och därmed göra den mer lättstartad?

Motorn är helrenoverad och startar annars lätt, men startmotorn går trögt när den är kall.

Hälsningar

Per

Svar: Att det går trögt kan bero på flera saker. En nyrenoverad motor, särskilt om den är omborrad med nya kolvar, är väldigt trög att dra runt innan den är inkörd. Sen kan det ju vara startmotorn i sig som kan behöva en genomgång och då kan en putsning av kollektorn samt nya kol ofta räcka för att den ska bli stark igen.

Sen är det viktigt med strömförsörjningen. Långa kablar är aldrig bra när det gäller strömslukande apparater som startmotorer, men om det är så i originalutförande på en bil så ska det ju rimligtvis fungera. En viktig sak är jordflätan mellan motor och chassie. Om den saknas eller har dålig kontakt i någon ände så kommer strömmen till startmotorn att gå omvägar genom drivlinan, handbromsvajrar och andra, mindre lämpade, delar av bilen.

En grövre kabel kan hjälpa men viktigast är kontakten i kabelns ändar/anslutningar. Se till att det inte finns oxid i anslutningarna samt att dessa är ordentligt åtdragna/klämda. Ett enkelt test för att upptäcka spänningsfall är att ta en startkabel (se till att den är av koppar – inte aluminium) och ansluta startkabeln parallellt med befintlig kabel. Du klämmer alltså fast startkabelns ena klämma på batteriets pluspol (minuspolen om bilen har plusjord) och startkabelns andra klämma på startmotorns anslutning. I ditt fall får du troligtvis seriekoppla två startkablar för att de ska räcka till på längden. Nu kommer strömmen även att gå genom startkablarna och inte bara genom den ordinarie batterikabeln. Om startmotorn snurrar som den ska med denna extra kabel kan de mycket väl vara lönt att byta till en batterikabel med större area.

När du ändå har startkablarna framme så kan du även testa om motorn är ordentligt jordad (jordflätan). Ta nu en startkabel (en räcker nu) och sätt ena klämman i motorblocket och den andra i chassiet. Se till att det blir bra kontakt i kontaktpunkterna. Skruvskallar brukar vara bra anslutningar bara de är fria från färg och rost.

Jim Lundberg

Rulla till toppen