Växelproblem på renoverad Puch Florida

Fråga: Hej Jim, håller på att renovera en Gul Florida till nyskick. Har nu kommit till motorn som är en 3-växlad Puch som har fått allt i slitdelar bytt. Men nu när motorn skulle ihop så får jag växlarna inte att fungera.

Skickar några bilder på hur axlarna är monterade, tittar i Stora Tvåtaktsboken och det enda jag ser är olika är att på julgranen, alltså ej drevaxeln, så sitter nedre drevet med urtag för växelbygeln uppåt. Jag monterar nedåt då annars kommer ej urtagen för gafflarna ej mitt emot varandra, monterar jag som i tvåtaktsboken urtaget uppåt så tar dreven i varandra och medbringaren går ej ner i botten av drevet på drevaxeln.

Har bytt gafflarna och växelvalsen men utan resultat. Samt att kuggarna står som i tvåtaktsboken, har monterat segersäkringen samt fjädern för växlingen samt satt på kåpan för att hålla fjädern på plats, men den växlar en gång neråt samt en gång uppåt har plockat isär flera gånger men kommer ej på lösningen

Jim, kolla bilderna och se om något är tokigt. Spelar det roll hur växelvalsen ska stå om kuggarna är rätt mot varandra?

M.V.H

Inge Gustafsson

Svar: Det är tyvärr fyra år sedan jag satte ihop en Puch V3-motor så jag kan inte säga att det och det sitter fel och ska vändas så och så. Det låter lite märkligt att du inte kan vända motorn vid monteringen så som jag gjorde i Stora Tvåtaktsboken. Jag har dock för mig att man kan börja montera i vilken som helst av blockhalvorna. Tänk bara på att en mopedmotor kan vara knepig att växla på arbetsbänken, men fungera perfekt när den är startad och sitter i ramen. Det är mycket lättare att få i en växel när motorn går och dessutom är man starkare i foten än i handen.

Det jag lärde mig om Puch V3-motorn när jag höll på med boken var att man har ändrat konstruktionen ett flertal gånger. Min motor var ett ”basket case” där jag fick komplettera med ett antal delar. Ganska snart insåg jag att jag köpt på mig massor av växellådsdelar som inte passade. Ett drev i lådan kan ha samma antal kuggar men olika diameter beroende på årsmodell.

Nu vet jag inte om du har gjort likadant som mig och skaffat reservdelar, eller om det enbart är originaldelarna som ska tillbaka i motorn. Är det de senare så ska det ju fungera – förutsatt att ingen tidigare ägare stoppat i fel delar. Har du provkört motorn innan renoveringen så ska det ju fungera med samma delar som suttit där. Växelvalsen, om den är av rätt modell, kan egentligen inte hamna fel – undantaget det kuggsegmentet som kopplar valsen till växelpedalens axel som ju måste kugga in rätt.

Jag kan inte räkna upp alla saker som ändrats eller som kan gå fel, men jag kan nämna några detaljer som man måste ha lite extra koll på: Växelgafflarna (olika utföranden), dreven (vissa ska vändas olika beroende på årsmodell), axeln till växelvalsen (finns lång och kort) dessutom kan spåret för valsens låsring sitta på olika positioner.

På bilden längst ner så syns min växellåda som dock är från 1982 om den nu hör ihop med det block som medföljde i mitt basket case. Jag får bolla frågan vidare till de som är flitigare puchmekar som kanske direkt kan se vad du bör korrigera i din motor.

Jim Lundberg

Bild på min växellåda från 1982. Den fungerar som den är, men kan säkert skilja sig från en växellåda från 1972.
Rulla till toppen