Mätardrivning till en Husqvarna Lyx 4112

Fråga: Hej! Jag undrar om ni vet var man kan få tag i mätardrivning till en Husqvarna lyx 4112 från 1961.

Mvh

Christian

Svar: Om du vill ha en originaldrivning så är det marknader och exempelvis Tradera som gäller. Men det är tyvärr så att hastighetsmätardrivningar är bland det mest eftersatta på mopeder och trots att många har en fettnippel är det sällan de får en välbehövlig klick med fett. Köper man en begagnad drivning så är risken stor att den är väldigt sliten.

Men det finns en del nytillverkade drivningar till mopeder. Då är det framför allt två saker man måste ha koll på: Drivningen ska vara avsedd för den hjuldimension man har. I ditt fall bör det vara 24-tumshjul på din Husqvarna, och då måste drivningen vara avsedd för denna dimension – annars kommer både hastighetsmätaren och vägmätaren att visa fel. Sen måste drivningen även vara gjord för att sitta på samma sida av hjulet som din drivning gör – annars kommer mätaren att gå baklänges. Kolla runt hos alla dessa mopedfirmor som finns på nätet om de har vad du behöver.

Vissa drivningar är dock gjorda så att man kan pressa ur axeln till vajern och stoppa i den från andra hållet och på det viset få rätt rotationsriktning. Om det stora ringdrevet (det som drivs av hjulet) är helt kan man ofta få igång en sliten drivning genom att förskjuta vajeraxeln med sitt drev. Detta drev får en midja med tiden så att kuggarna där inte når fram till ringdrevet.

Genom att man shimsar över axeln i endera riktningen med hjälp av brickor kan de friska kuggarna i drevets ytterändar komma i ingrepp med ringdrevet. Ibland får man dock svarva av en av bussningarna några millimeter på längden som vajeraxeln sitter lagrad i för att kunna förskjuta axeln tillräckligt.

Jim Lundberg

Här är en mätardrivning avsedd för 23-tumshjul (talet till vänster). Denna har gängat fäste för vajern i bägge ändar, men man måste dra ur och vända på vajeraxeln om man ska sätta drivningen på andra sidan hjulet. Här drar man av fästet/bussningen med hjälp av en distansring och en mutter (vanligtvis M10x1). Observera fettnippeln! Det här är mopedernas mest bortglömda smörjställe.
När fästet är avdraget kan man dra ut vajeraxeln med sitt drev. Här kan man se hur drevet slitits ner så att det uppstått en midja på drevets mitt (pilen). Men kuggarna i ändarna på drevet är oslitna och genom att förskjuta denna axel i någon riktning kan den friska delen av kuggarna nå fram till ringdrevets dito.
Med hjälp av brickor förskjuter man axeln med ditt drev. Det kan krävas att man kortar av en av bussningarna som denna axel är lagrad i, så att förskjutningen blir så stor att drivningen fungerar igen.
Rulla till toppen