Extra hål i insuget på Villiers

Fråga: Hej! Vad är det extra hålet i cylinderns insug bra för? Jag försöker få litet bättre kraft och högre varvtal i en Villiers 98 cc 3-växlad blockmotor på en REX lättviktare från 1939. Modellen borde heta REX Midget Speedy och är då den ostrypta versionen av REX Midget 40. Den är dock registrerad som en Midget 40 vilket får mig att gissa att detta kanske är en från början strypt motor, insugsröret av gjuten aluminium ser väldigt mycket yngre ut än resten av motorn samt helt annan legering vilket kan tala för att motorn från början haft en strypning i insugsröret.

Motorn är sliten och såväl kolvspel som kolvringsgap indikerar att det är över gränsen till överdimensionskolv och omborrning. Men den vill inte varva upp särskilt bra och är väldigt svag i jämförelse med samtida 98-kubikare.

Motorn har 50 mm borrning och 50 mm slaglängd. Jag undrar nu vad det lilla borrade 3 mm hålet på insugsidan skulle vara bra för. Ett känt knep att få insuget tystare är ju att ha portens underkant litet V-format som man ser på fotona, men det lilla hålet verkar ju inte behövas. Min egen goa trotjänare REX Midget Sport från 1938 är också rätt sliten men den har inga större problem med normala uppförsbackar och har minsann inget extra hål.

Det gick bara att bifoga ett foto, men kompletterande foton finns på denna länk och här syns hålet från utsidan samt att det sitter någon mm under insugsportens nederkant

Ingvar Nilsson

Svar: Jag har aldrig sett denna typ av hål i ett insug förut, men jag har sett många modifieringar av gamla motorer som tidigare ägare har gjort – eller påbörjat. Det lilla hålet i din cylinder kan ju vara gjort på Villiersfabriken och i så fall blir även jag väldigt nyfiken på hålets uppgift.

Men på en av bilderna i din länk ser man att hålet sitter nere i insugets ena hörn och jag får lite känslan av att någon påbörjat en förstoring av insuget, men avbröt efter första hålet (borren gick av?)

Någon som vet mer om det lilla hålet i Ingvars insug? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan

Jim Lundberg

Rulla till toppen