Normal oljeförbrukning på Volvo B16

Fråga: Hej! Vad är en normal oljeförbrukning (om det finns någon sådan) för en B16-motor?

Tack för alla svar, för övrigt!

Mvh

Lennart

Svar: Generellt brukade man säga att en bensinmotor av denna typ har en ”normal” oljeförbrukning om den understiger 1 liter olja per 100 körda mil. Jag kan nog tycka att detta är lite i överkant då även en så gammal motorkonstruktion som en Volvo B16 borde dra mindre olja än så. Jag renoverade en Volvo B18-motor som drog 1 liter olja på 300 mil och där var samtliga vevlager helt slut samt att en kolvring var i tre delar. När motorn var klar gav den så låga utsläpp att besiktningen hade godkänt bilen (Amazon 1965) även om den hade varit en modern bil och haft katalysator.

Slitna lager ger en hög oljegenomgång i lagret (dubbelt lagerspel ger fyra gånger oljegenomgång) vilket leder till att mer olja stänker upp i cylindrarna så att oljeringarna inte orkar hålla emot och oljan går då förlorad via avgaserna. Det som är lurigt när man ska mäta oljeförbrukningen, och därigenom få ett hum om motorns slitage, är att slitna motorer släpper ner mer bränsle i oljan så att oljenivån kan stå still och ge intrycket av att motorn är i bättre skick än vad den är.

Därför ska man kolla (och lukta) på oljan så den inte består av en stor del bensin. Om oljeförbrukningen är måttlig så kan man skjuta renoveringen av motorn framför sig genom att hälla i en något tjockare olja. Har man kört på SAE 10W-30 kan det bli aktuellt att hälla i SAE 10W-40 eller kanske till och med SAE 20W-50.

Men om oljeförbrukningen stuckit iväg så kan det ju vara så ”enkelt” att det är ventiltätningarna, eller styrningarna, som är orsaken.

Jim Lundberg

Rulla till toppen