Svårt med kallstarter hos Saxonette

Fråga: Hejsan Jim. Går det att mäta undertrycket i vevhuset på en Saxonette med reedventiler, och i så fall med vad och vilket värde ska det i så fall vara? Har problem att få igång den kall. Stiftet torrt. Startar med startgas och går bra med bra färg på stiftet. Misstänker dålig vevhuskompression trots nya packboxar.

Per-Axel Dahlberg

Svar: Om man ska mäta undertrycket i vevhuset på en tvåtaktare måste man dels göra någon form av hål in till vevhuset, del ha en känslig mätare med en backventil. Dessutom har i alla fall jag inga värden på hur stort undertrycket ska vara på en fungerade motor.

Men kolla först och främst på reedventilerna (nr 11 i skissen) så att dessa stänger helt och inte stannar en bit innan hålet de ska öppna och stänga under drift. Dessa finns nytillverkade hos flera mopedfirmor på nätet.

Men felet kan även ligga hos förgasaren. Sachsmotorerna från den här perioden har Bingförgasare som saknar choke. Istället har dessa förgasare en kallstartsfunktion som fungerar på följande vis:

För att kallstarta motorn håller man ner flödarknappen några sekunder. Då stiger bränslenivån i förgasaren och bränslet når via en kanal (streckade pilen) en bit upp i trottelhuset där det finns ett litet hål in mot trotteln. För att bränslet ska kunna rinna ner framför trotteln och göra blandningen fetare för en kallstart har trottlarna i dessa förgasare en vinklad slits (infällda bilden) som ligger mitt för detta hål när trotteln är längst ner (tomgång). Kallstarten fungerar därför endast på tomgång och vid ett väldigt litet gaspådrag. Så fort man gasar lite mer så åker slitsen upp så mycket att hålet stängs och kallstarfunktionen upphör.

Kolla därför att kanalen upp till trottelhuset är öppen samt att du har en trottel med slits (det finns andra trottlar utan slits som passar i dessa förgasare).

Jim Lundberg

Bingförgasarna till äldre Sachsmotorer saknar choke, men har istället en kallstartsfunktion där bränslet stiger upp från flottörhuset i en kanal (streckade pilen) när man flödar. För att bränslet ska komma ner till insuget har trotteln en slits (infällda bilden) som ligger mitt för hålet i trottelhuset på tomgång. Så fort man gasar stängs kanalen och kallstartsfunktionen upphör.
Rulla till toppen