
Fråga: Hej Jim! För 10-15 år sedan totalrenoverade jag och pappa en treväxlad Puch Dakota-motor med ny kolv, kolvring, förstärkt race vevparti, lager, packboxar, dock inte original 50 kubiks cylinder, det blev den kända ”60-kubikaren” men som i själva verket bara är på 54 kubik efter kontrollmätning av kolvdiameter och slaglängd. Under renoveringen måste vi ha råkat ställa tändningen helt fel eftersom kröken gått varm, blåanlöpt, och ställt in förgasaren Bing 12 mm helt fel.
Allt det här har tyvärr resulterat i att den är extremt svårstartad, och om den väl lyckas starta går den inte att varva upp, lägger av på väg upp mot höga varv, samt den går inte alls på tomgång, minns inte i vilket läge trottelnålen står i, eller hur det ställbara munstycket ska stå heller tyvärr, hur ställer man in förgasaren på bästa sätt, hur ska trottel, ställbart munstycke stå samt hur ställer man in tändningen, hur ska den vara inställd?
Det har gått bra tidigare med 60 kubik, samt med originalförgasaren, Bing 12:an, men inte nu tyvärr. Tack på förhand.
Med Vänliga Hälsningar
Marcus
Svar: Så fort man trimmar, eller på annat vis ändrar en motorkonstruktion, blir det svårare att ställa en diagnos eftersom symtomen då kan bero på att delarna inte lirar med varandra – inte att något gått sönder eller är feljusterat.
Att en krök blir blåanlöpt över tid är helt normalt och enda sättet att undvika detta är att göra som japanerna gjort på sina motorcyklar: att man har dubbla rör – ett rör inuti det andra. Men om kröken blir blå efter en kort stunds körning är något fel.
Bäst är att du tar det hela från början och ställer in tändning och förgasare. Börja med brytaravståndet som ska vara 0,35 – 0,45 mm (ställer man brytarna sist så ändras förtändningen). Vrid svänghjulet så att brytarna öppnar maximalt och kolla med ett bladmått mellan kontakterna hur stort avståndet är. Vid behov lossar man skruven till brytarnas fasta del och flyttar den så att avståndet blir det föreskrivna.
Sedan ställer man förtändningen som ska vara cirka 2,5 mm. Detta görs genom att man lossar de tre skruvarna på tändplattan så denna går att vrida. Målet är att brytarna precis ska öppna (det är då gnistan kommer) när kolven har 2,5 mm kvar till övre dödläget. Vrid tändplattan med- eller motsols tills så sker.
Nästa steg blir förgasaren. Sätt clipset till trottelnålen i andra hacket uppifrån räknat. Hur ett ställbart munstycke ska stå i grader räknat är omöjligt att säga då det beror på trimningsgrad, förgasarstorlek samt fabrikat och tillverkningstolerans på själva munstycket, men säg att man kan börja med att dra munstycket i botten och sedan öppna det cirka 90 grader.
Sen får man helt enkelt provköra mopeden och vrida på munstycket så att motorn fyrtaktar en aning när man varvar ur den i en nerförsbacke. Då vet man att motorn inte får för mager blandning vilket kan vara skadligt (högre temperatur och sämre smörjning).
Jim Lundberg