Fråga: Jag har en fråga. Då originalförgasaren på Zündapp 255-motorn hade ett spräckt insug så köpte jag en ny NOS BING. När jag fick igång moppen så fyrtaktade den och misstankarna föll direkt mot för mycket soppa och munstycket (den gamla förgasaren hade ställbart munstycke). När jag plockade ut munstycket stod det 68 på det och jag började med 60, 58, 56 och 54. Fortfarande så fyrtaktade den.
Sen konsulterade jag din bok igen och där stod 50 alternativt 52. Då min kompis inte hade fler munstycken köpte jag 52 och 50 på mopedrenovering.se. Satte i 52 och nu tycker jag den får för lite soppa. Den är slö och när den är kall får man lirka den rejält för att den inte skall dö. Nu till min fråga, kan det vara så att det skiljer sig mellan olika tillverkare av munstycken? Det borde ju inte vara så med tanke på standardiserade mått.
Trevlig sommar
Per-Anders Eriksson
Svar: Äldre mopedmotorer brukar vara rätt sega när de är kalla och kommer sällan igång helt förrän de är varmkörda. Bäst är att testa blandningen genom att läsa av tändstiftet. Detta förutsätter att tändningen står rätt och att tändstiftet har rätt värmetal för den aktuella motorn. Trottelnålen ska stå i mittenläget.
Starta motorn och kör ett par kilometer på full gas. Stäng av motorn i farten och rulla in till vägkanten. Viktigt är att motorn inte får hinna gå på tomgång efter körningen. Kolla sedan på tändstiftets isolatorfot. Är blandningen den rätta (=korrekt munstycke) ska foten vara brunaktig.
Är isolatorfoten svart är blandningen för rik (=för stort munstycke) och är foten grå så är blandningen för mager (=för litet munstycke). Jag har lite dålig erfarenhet av nytillverkade munstycken till äldre mopedmotorer. Jag hade en motor som fyrtaktade med originalmunstycket och köpte därför ett nytillverkat munstycke som var en storlek mindre. Resultatet blev att motorn fyrtaktade ännu mer. Det ”mindre” munstycket var egentligen större än originalet…
Men om ditt 52-munstycke har rätt dimension och motorn får för mager blandning med detta så låter det som att du ska välja storlek 54 istället. Med dagens 10-procentiga etanolinblandning i bensin (95 oktan) så bör man, i alla fall rent teoretiskt, öka på blandningen en aning. Hellre att motorn fyrtaktar lite än att den går för snålt. Man får även ta instruktionsböckernas uppgifter med en nypa salt ibland.
Jim Lundberg