Fråga: Hallå Jim. Jag fick en tanke om det här med Zündappen. Kan det vara så att förgasaren sitter med fel insug och att den lutar för mycket (se bild ovan) eller har du någon annan teori? För jag blir galen snart!
Donald
Svar: Vad jag kan förstå så går inte motorn bra i nuläget och du undrar om förgasarvinkeln kan vara orsaken. Cirka 1975 gjorde man om Zündapps mopedmotorer och en förändring var att den gamla ”U-båts”-förgasaren utgick och ersattes av en annan (Bing) förgasare med ringflottör.
På de senare sitter huvudmunstycket i flottörhusets centrum vilket gör att lutningen på förgasaren inte påverkar bränslenivån vid munstycket så mycket. På Zündappmotorerna sattes ett rakt insug mot den lutande cylindern vilket medför att förgasaren fick en närmast motsvarande lutning på cirka 20 – 25 grader relativt horisontalplanet.
Men detta fungerade ju bevisligen. Nu vet jag inte om det sitter en oborrad originalförgasare på din motor, men originalförgasaren (1 Hk) ska ha en borrning på 10 mm och ha beteckningen 1/10/121 (finns kanske fler beteckningar). Tyvärr så har jag ingen uppgift om lämpligt huvudmunstycke.
Jim Lundberg

