Fråga: Hej. Jag tänkte skruva ihop en 1-växlad Novolette/Populär-motor, men blir lite fundersam över ramlagret. I reservdelslistan står det 6204Z (nr 5 i bilden) och det finns ingen packbox mellan vevhus och växellåda.
Innebär det att ett Z-tätat lager är tätt nog för att hålla vevhus och växellåda separerade? Kan jag använda ett -R (gummitätat) istället?
MVH
/Knut
Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med denna motor, men detalj nummer 8 på skissen är en packbox med måtten 20x35x7 mm. Är det inte den som tätar mellan vevhuset och växellådan/reduceringsväxeln?
Jag har ingen uppgift om hur växellådan/reduceringsväxeln (nr 19) ska smörjas på denna motor. Nummer 11 och 26 på skissen är dock oljepluggar så det borde ju vara olja i reduceringsväxeln. På vissa enväxlade motorer smörjs reduceringsväxeln av oljan i bensinen, och då måste ju den oljeblandade bensinen kunna nå dit.
Ett Z-lager har en eller två plåtsidor som enbart stoppar damm (R-lager har gummitätningar – ”Rubber”). Bensin och liknande vätskor sipprar snart förbi plåtsidorna då dessa har en spalt mellan deras hål och lagrets innerring. Om detta ramlager är enda skiljeväggen mellan vevhuset och ett oljefyllt växelhus borde oljan i det senare snart var utspädd med bensin.
Jim Lundberg