
Fråga: Hej Jim, vet du vilken/vilka årsmodeller av Nymans Autopeder som hade en luftburk i plåt med luftfilter, samt om alla årsmodeller hade sidoplåtar över motorn
Mvh Anders
Anders
Svar: När Autopeden presenterades 1953 hade den ingen luftburk (insugningsljuddämpare) vilket orsakade en del klagomål då ljudnivån från förgasaren var relativt hög. Däremot hade den de för modellen typiska motorkåporna som designats av tecknaren och formgivaren Björn Karlström, Kåporna fanns alltså redan på första Autopeden men hade dessvärre ingen effekt på ljudnivån från insuget.
1954 kom då en luftburk med ett chokespjäll som manövrerades från styret med en vajer. På 1953:orna fick man dra i en liten spak nere vid motorn för att choka. Motorkåporna hängde med från förra årets modell.
1955 gjorde man några fler ändringar på Autopeden. Nu fick den namnet Crescent Autoped samt att avgasröret nu gick rakt ner från motorn och till en paddljuddämpare under motorn. Man behöll den ljuddämpande luftburken från 1954. Även motorkåporna hängde med till 1955.
Men under 1954 kom även en helt ny moped från Nymans som hette Saxoped med en modernare och framför allt tvåväxlad motor från tyska Sachs. Den kunde man dessutom starta på stället (Autopeden fick man cykla igång). I och med detta verkade det som att man fasade ut den gamla och enväxlade Autopeden som dock fanns att köpa under 1956, troligtvis som 1955 års modell.
Jim Lundberg



