
Fråga: Hej! Jag har fått tag på en gammal Apollo flakmoped. Den är komplett i stort men saknar motor.
Typbeteckningen hittar jag ingen men jag har nymanbolagens monteringsnummer: 100296 och ramnumret: 8321XX (ser det ut som)
Nu till frågan.
Jag har sökt lite och har svårt att fastställa exakt vilken modell det är och således vilken motor det är som satt original, detta vill jag gärna ha hjälp med.
Fakta:
Flaket: 950×950
3 handväxlar
Däckdimension: 23×2.25 & 4.00 – 8
Drev bak: 39 kuggar
Tack på förhand!
Robert
Svar: Din flakmoped är troligtvis en dekaltrimmad (såld under annat namn) från Nymanbolagen. I så fall kan typbeteckningen på din moped vara VoV 1210 (Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen som typgodkände mopeder). i Apollos version heter den 8110. Flakmopeder är bland de svåraste att datera då det knappast skedde några förändringar genom åren. Design, formspråk och mode var knappast nödvändigt på arbetsfordon som dessa. Monteringsnumret från Nymans kan dock vara till stor hjälp vid datering, men då måste man ha fabrikens uppgifter som då kan tala om ganska exakt när mopeden monterades.
Vi har en besökare – Fredrik – som sitter på denna typ av uppgifter från MCB (vilka köpte Nymans på 60-talet). Vi får hoppas att Fredrik ser detta och har uppgifterna. När det gäller bakhjulet så sitter det felvänt på bilden då de flesta mopedmotorer på den tiden hade kedjan på vänster sida. När det gäller bakdrevet så har jag tyvärr inte rikspolisens tekniska data för VoV 1210, men väl till efterföljaren VoV 1189 som i stort sett är identisk med VoV 1210 och på VoV 1189 ska det vara 11 kugg på framdrevet och 34 kugg på bakdrevet. 39 kugg kan dock vara korrekt då VoV 1210 har 23-tums bakdäck (heter 19 tum idag) medan VoV 1189 har 20-tums bakdäck (heter 15 tum idag).
Nymans använde Sachsmotorer medan Apollo oftast använde Zündappmotorer. Jag tror dock att det ska sitta en Sachsmotor i din moped som heter 50/3 LS (treväxlad handväxel, pedaler samt fläktkylning). Om du mäter avståndet mellan hålen i ramens motorfästen så kan du se om en Sachsmotor passar. Då är det avståndet mellan hålens centrum som gäller (c/c) och då ska det vara 200 mm mellan toppfästet och övre bakre fästet i motorn samt 90 mm mellan övre och nedre fästet (se bild nedan).
Jim Lundberg


