Fråga: Hej Jim! Har några frågor angående ILO 98 cc. Har dina två reparationshandböcker (Stora Tvåtaktsboken 1 & 2) som är värdefulla när man skruvar. Har startat upp motorn efter 40 år utan problem. Nu till frågorna:
På motorn sitter två stycken smörjkoppar, jag ser inget i dina böcker om dessa. Skall jag trycka i lite fett i dom, eller är det för fylla det flytande fettet det står om i boken?
Fråga 2: Hur många kuggar skall bakdrevet ha? Drevet som sitter på verkar väldigt litet om man tittar på kedjeskyddet. Den går väldigt fort på ettan men är inte så stark, tänkte kanske att det är utbytt men jag har en till likadan cykel med samma storlek. Har inte räknat kuggantalet.
Mvh Jan-Åke
Svar: Det står på sidan 163 i del 2 av Stora Tvåtaktsboken att växellådan samt transmissionen ska ha 20 gram flytande fett vardera var 150:e mil. Motorn saknar påyllningspluggar så enda sättet att fylla på är via fettnipplarna på växellåda och transmission. Det kan vara svårt att avgöra mängden om man pumpar i med en vanlig fettspruta så en enklare lösning är att ta en vanlig engångsspruta och fylla med 20 gram fett och sedan ta bort nipplarna tillfälligt och spruta in fettet direkt genom hålen.
98 cc ILO-motorn kopierades av Husqvarna rakt av och de flesta delar passar därför mellan ILO- och Husqvarnamotorerna. Jag har bara reservdelslistor från Husqvarna, men då motorerna är i stort sett exakta kopior bör bakdrevet ha samma antal kugg, oavsett om motorn kommer från ILO eller Husqvarna. Enligt Husqvarnas reservdelskatalog för 1937 och 1938 års 98-kubikare ska bakdrevet (skissen ovan) ha 34 tänder.
Jim Lundberg