Fråga: Jag blir lite kluven. Vilken olja ska det vara i en mopedmotor? Mc-olja eller gräsklipparolja?
Tomas
Svar: Det korta och enkla svaret är: bägge. Det är inte särskilt viktigt vilken typ av olja man häller i en motor på 1 hästkraft. Varvtalen är låga och kuggtrycket likaså. Jag har träffat folk som utan problem hällt i allt från dieselolja (!) till matolja i sina mopedmotorer.
Motorolja till fyrtaktsmotorer fungerar bra i en växellåda till en moped – exempelvis gräsklipparolja som har en viskositet på SAE 30. Man kan säga så här: Motorolja singel- eller multigrade fungerar. ATF-olja fungerar. Mc-olja fungerar.
När det gäller smörjningen av motorns inre delar så är ovan nämnda oljor utmärkta och gör sitt jobb. Det man kan märka skillnad på är kopplingen som kan få olika karaktär av olika oljor. I värsta fall kan kopplingen slira av vissa oljor vilket brukar märkas mest vid start då kopplingen slirar när man kickar.
Slirar kopplingen kan man testa med en ATF-olja eller en Mc-olja vilka bägge är framtagna för att arbeta ihop med friktionskopplingar.
Det är enklare att vända på steken och nämna de oljor man inte ska hälla i sin mopedmotor.
Har man en automatmotor, typ Saxonette, ska man absolut inte hälla i något annat än ATF-olja. Råkar man hälla i vanlig växellådsolja eller motorolja kommer centrifugalkopplingen att slira rejält och det kan behövas en demontering och rengöring av kopplingens friktionsbelägg för att den ska fungera igen. Endast ett oljebyte till ATF-olja räcker inte alltid.
En annan sak är transmissionsoljor (växellådsoljor) vilka har en klassificering som kallas GL (Gear Lubricant, ”kugghjuls-smörja”). Dessa oljor finns i klass GL 1 till GL 5 och siffran talar om hur mycket, och hur starka, additiv som oljan innehåller. GL 1 är den ”snällaste” oljan medan GL 5 är mer aggressiv. Additiven i dessa oljor kan angripa gulmetaller så som brons vilket kan finnas i bussningar i växellådan på mopeder.
GL 1 är inget problem att hälla i mopedmotorn. GL 4 fungerar för det mesta medan GL 5 kan vara för aggressiv för bronsbussningarna. Men det finns undantag så kolla med tillverkaren om deras GL 4 eller GL 5-olja fungera ihop med gulmetaller.
Vegetabiliska oljor som exempelvis Castrol R40 smörjer väldigt bra, men åldras relativt fort (oxideras) och blir med tiden stelare och stelare under inverkan av värme och luftens syre. Funkar om man byter ofta, men kan eventuellt påverka kopplingens funktion.
Jim Lundberg

