Fråga: Hej. Jag har en fråga om min Sachs 50/3 handväxel, eller kanske två. Jag får inget driv från motorn. Dvs. jag kan få i växlarna utan problem, motorn startar också utan problem. Men när jag släpper kopplingen så drivs inte hjulet.
Problemet uppstod efter jag hade kört, och känt att kopplingen slirat lite vid körning (och ett mindre värmenyp pga för lite olja). Jag beslöt mig för att byta växelolja, som vid tömning var väldigt lite. Efter påfyllnad av olja, så ändrade avgaserna karaktär, mycket mera olja.
Så jag misstänker att 1, lamellerna är slut på grund av ingen kraftöverföring? och 2, att det läcker växelolja in i cylindern, vilket har gett problem 1?
Tobbe
Svar: Jag tror mer på att det är kedjedrevet (nr 3) som lossnat på motorns utgående axel (nr 15). Om kopplingen havererar så går det inte att trampa igång motorn utan då går pedalerna/kicken bara runt utan något motstånd. Om man kör hårdtrimmat så händer ibland att den utgående axeln går av inne i motorn med samma resultat som om kedjedrevet lossnat.
Motorn värmenyper inte på grund av låg oljenivå i växellådan. Vevhuset där cylindern sitter är avtätat gentemot växellådan med en packbox på vevaxelns högra axeltapp. Om avgaserna ryker mer efter oljepåfyllning (det ska vara 2 deciliter SAE 80-olja i Sachsmotorn) så kan det vara den nämnda packboxen som börjat läcka.
Vevaxeln, cylindern och kolven får sin smörjning från oljan i bensinen (det ska vara 3 – 4 procent olja i bensinen) och kör man på ren bensin så nyper (eller skär) motorn ganska omgående. Den kan nypa trots att man har rätt andel olja i bensinen men då kan det bero på hög belastning, smutsiga kylflänsar, sen tändning, mager bränsleblandning eller tilltäppt avgassystem.
Jim Lundberg