Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna Drömbåge som inte rullat på 30 år, där jag nu håller på att gå igenom motorn. En av pinnbultarna som håller topplocket satt sen tidigare med en coil som även den nu strippat gängorna.
Jag har alltså en M8 bult och ett hål som är 9,5 mm. Det är inte så mycket gods runt hålet så jag skulle helst inte borra upp det till mer än 10 mm. Eventuell finns det mer gods på djupet så frågan är om ni rekommenderar en coil, insats eller en längre pinnbult?
Fredrik Björn
Svar: När man tittar på bilden av din motor (bilden högst upp) ser det ut att vara rätt mycket gods runt hålet, men då ser man i och för sig bara godset uppe vid tätningsytan där cylindern ska sitta. Det kan ju vara tunnare gods längre ner.
Är godset för tunt för att gängas upp till en stålinsats med ursprungsgängan i centrum kan man löda igen hålet med ren zink. Detta kräver att motorn tas isär och att den aktuella blockhalvan tillfälligt rensas från allt som kan skadas av värme så som lager, tätningar och liknande. Zink kan man köpa i form av offeranoder till båtar, men man måste se till att det är ren zink och ingen form av legering. Godset måste sedan värmas till zinkets smältpunkt vilket är cirka 400 grader. Du kan läsa mer om zinklödning här på hemsidan.
Men om det finns gods så det räcker kan man tillverka en stålinsats som man gängar ner i godset. Om ditt trasiga hål nu är 9,5 mm så kan du direkt dra i en gängtapp med tumgängan 7/16” UNC vilken är cirka 11 mm utvändigt. Då kan du ta en skruv med samma gänga och kapa av en bit av denna, lika lång som hålet är djupt.
I denna skruvsnutt borrar man sedan ett hål som man i sin tur gängar med den gänga man hade från början. Om det i ditt fall var M8 på cylinderns pinnskruv ska hålet i skruvsnutten vara 6,8 mm för att gängas till M8.
Bägge dessa metoder finns utförligt beskrivna i tidningen Classic motor nr 6 & 7 från 2020. Vi har tyvärr inte kvar dessa nummer på redaktionen så vill man läsa mer får man kolla på marknader eller loppisar efter äldre nummer. Det går även att hitta äldre nummer på Tradera.
Jim Lundberg



