
Fråga: Hej Jim. Jag har en Fram 80S års 1954 med JB 150cc Har problem med bromsskölden på framhjulet. När jag drar åt muttern lätt mot skölden går hjulet lätt runt. Monterar hjulet så nyper bromsskölden. Är som den lägger sig snett. Hur kan det bli så? Undrar om skölden är krokig?
Motorcykeln var i delar när jag köpte den. Sen undrar jag om det är Husqvarnas nav som sitter på den? Om man skulle få tag på en sköld som är i bättre skick.
Mvh Mats
Svar: Sätt dit skölden på hjulet och dra åt hjulaxelmuttern som håller skölden. Kolla nu om skölden ligger mot trumman. Ligger den mot hela varvet runt får man lägga en bricka på axeln innanför skölden så att denna kommer ut en bit. Ligger däremot skölden bara mot trumman på ett ställe beror det troligtvis på att skölden är skev.
Dessa plåtsköldar är ganska veka, men också lätta att rikta. Sätt en gängstång vertikalt i skruvstycket. Skruva på en mutter på stången och lägg på en bricka. Trä sedan på skölden på stången med backarna nedåt. Välj en stång som fyller ut sköldens hål (M12?) så att det blir stadigt. Lägg nu på ytterligare en bricka ovanpå skölden och avsluta med att dra ner en mutter så att skölden sitter hårt fastklämd mellan dessa muttrar på gängstången.
Ta sedan en vinkelhake och kolla mot gängstången att skölden ligger exakt i 90 graders vinkel, varvet runt, relativt stången. Rikta skölden med en gummiklubba eller med en större skiftnyckel. Ett monteringstips: När man monterar skölden på hjulet ska man dra i bromsarmen så att bägge backarna ligger mot trumman. Samtidigt drar man fast axelmuttern som håller skölden. På så vis centreras skölden så att backarna vid bromsning samtidigt når ut till trumman. Resultatet blir, förutom effektivare bromsverkan, att bromshandtaget känns mindre ”svampigt”.
Husqvarna har ett annat fäste mot gaffelbenet än din sköld som mer liknar de som sitter på tidiga NV-motorcyklar.
Jim Lundberg

