Fråga: Hej. För några dagar sedan nöp min tvåväxlade Husqvarna Novolette, för att efter en kort vila gå fint igen. Den är helt original, gick finemang och visade inga tecken på att något sådant var på väg att hända. Men bäst att kolla cylinder och kolv och bryna bort eventuella ’kladdfläckar’.
Sagt och gjort, kolvbulten satt i det närmaste fast i vevstaken och gick knappt att vicka på. Inuti kolvtoppen satt en glashård koksavlagring och detsamma på vevstakstoppen. Likadant stenhårt material hade letat sig in under kolvringarna som sprätte loss när jag rensade. Inte heller var kolvbult/bussning skurna, utan samma koks hade letat sig in där och fyllt ut ’glappet’. Men förbränningsrummet och tändstiftet såg normalt ut.
Till saken hör att jag skruvat ihop en annan tvåväxlad Novolette i sommar som inte riktigt velat varva ur. Ett cylinderlyft på den visade sig också ha en fastnupen kolvbult. Den gången trodde jag det berodde på en för snålt brotschad bussning.
Men nu alltså två likadana fenomen. Varför?
Jag kör på 2-T mineralolja från den blåvita biltillbehörskedjan, och tycker den borde klara mina 0,8 hk…
/Bifuel
Svar: Varför det som hände har hänt kan jag inte ge något tvärsäkert svar på, men jag har märkt att vissa motorer har behov av bra smörjning vid kolvbulten. Det är ofta denna som ger sig först om man blandat i för lite olja i bensinen.
Eftersom dagens tvåtaktsoljor smörjer bättre än de oljor man hade till förfogande på 50-talet kan man ofta gå ner någon procent med oljeinblandningen.
Men inte alltid.
Jag skulle rekommendera att du håller dig till de 5 procent olja (motorolja SAE 50 på den tiden) som Husqvarna rekommenderar till den tvåväxlade Novoletten. Dessutom rekommenderar jag syntetisk tvåtaktsolja vilken smörjer bäst. Enda nackdelen, eventuellt, är att syntetoljan är så tålig att den delvis kan överleva förbränningen och det kan rinna lite olja ut avgasröret. Mest markant är detta med så kallade racingoljor.
Jim Lundberg