Fråga: Jag har en Volvo 244 från 1988 som jag inte kan lufta bromsarna på efter byte av bromsskivor och renovering av oken. Har även bytt till ny huvudbromscylinder.
Trots flera försök att lufta varje ok i rätt ordning får jag ingen stum bromspedal, pedalen sjunker hela tiden utan stort motstånd. Vad kan vara fel? Har jag förstört huvudcylindern genom att trampa pedalen för djupt (har läst att detta kan inträffa men kan inte se något fel på denna efter öppning). Funderar på om bromsslangar kan vara igensatta invändigt (har läst om detta också, dvs någon form av ”backventil” inne i slangarna). Det känns alltså som om bromssystemet har ett inre läckage som gör att pedalen sjunker (men inget yttre läckage). Kan säkerhetsventilen som känner av skillnad i tryck mellan de två bromskretsarna krångla? Vad kan vara fel?
Mvh Stenbumling
Svar: Jag har själv slitit en halv dag i garaget med att försöka lufta bromsar på Volvo 244. Då gäller det att följa Volvos egna schema i vilken ordning systemet ska luftas (tror det är vä bak, vä fram övre inre, hö fram övre inre, hö bak, hö fram yttre, hö fram nedre inre, vä fram nedre och vä fram nedre inre – men kolla för säkerhets skull i en verkstadshandbok).
I övrigt kan en bromsluftare eller en vakuumsug underlätta luftningen.
Ett tips i sammanhanget är att när du luftat, och fått någon antydan till tryck i systemet kan det hjälpa att starta motorn, trycka ner bromsen och sedan släppa den. Det har hänt mer än en gång att jag inte haft tryck på pedalen när jag bytt bromsbelägg på Volvo 240.
Eftersom du har en ny huvudbromscylinder tror jag inte att du har trampat sönder den, det brukar gälla äldre huvudbromscylindrar med korrosion och uppstår ofta då kolven trampas förbi sitt vanliga arbetsområde och in på det korroderade och därmed kan de börja läcka.
Vet inte om du menar reduceringsventilerna vid bakaxeln eller tryckskillnadsventilen vid huvudbromscylinder när du nämner säkerhetsventilen. Oavsett kan kärvande ventiler ställa till problem vid luftning. Knacka med en hammare på dem och släpper den igenom bromsvätska efter det bör du byta ut dem.
Bromsslangarna kan vara igensatta på insidan men om du inte märkte något innan är de troligen fina. Kolla även om du satt oken på rätt sida (bara för säkerhets skull – det går, och fråga helst inte hur jag vet det…) eftersom de övre nipplarna då hamnar neråt och tvärt om.
Lycka till
Robert Gustavsson
Läsare som har fler tips till Stenbumling – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.