Fråga: Jag har en Buick Special 1956 med en 322 original v8 motor, tidigare ägare har satt på en Edelbrock 1400 fyrportförförgasare och bytt till ett fyrport insug (original satt det en tvåportförgasare). Den har en elektrisk bränslepump som ger cirka 3,5 Psi som är lite för lite, originalförgasaren skulle ha 4,5-5,5 Psi. Fördelaren ser ut att vara original men dom har satt in ett brytarlöst system.
Den blurrar lite på tomgång låter som den inte går helt rent eller jämt men i övrigt gick den bra i början, Efter ett tag började den gå ojämnt på låga varv men när man gav mer gas gick den jämt. Jag rengjorde förgasaren och det fanns inte mycket smuts, körde en test runda och den gick bra igen men när jag körde en längre sträcka här om dagen började den åter gå hackigt på låga varv men bra när man gasar på.
När jag ställde tändningen märkte jag att förtändningen inte fungerade på tomgång. Det berodde på att den inte fick vakuum. Dom hade satt röret från vakuumklockan till ett uttag på förgasaren som har portat vakuum och båda anslutningarna på förgasaren har portat vakuum. Jag kopplade röret från vakuumklockan direkt till vakuum från insuget och då fungerade förtändningen som den skulle. Jag körde en testrunda på cirka 7 kilometer och den fungerade bra men den har fortfarande lite oren tomgång. Jag har inte kört någon längre sträcka och testat ännu. Min fråga är: går det lika bra att ta vakuum direkt från insuget till förtändningen eller blir tomgången bättre om vakuumet kommer från förgasaren? Vad beror den orena tomgången på? Är det för lågt bränsletryck eller passar inte den eftermonterade på 322 motorn från 1956. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning
Nisse
Svar: För egen del tycker jag du gjorde rätt som tar vakuum från insuget hellre än från förgasaren. De två vakuumportarna har jag för mig endast ska användas på bilar med avgasrening, och även vissa automatlådor. Det finns även en tredje vakuumport till bromsservo men den borde i ditt fall vara igenpluggad – annars kan det i vissa fall orsaka oren gång. Det är väl egentligen det första du bör kolla angående tomgången.
Funkar bränsletrycket när du kör bör det inte heller ställa till problem på tomgång, men varför inte prova att koppla in originalpumpen? Det kan vara så att flottören inte stänger helt vilket kan göra att motorn ”surar ner sig” på tomgång.
Om vi förutsätter att motorn är kärnfrisk på insidan och även förgasaren, börja med en riktig förgasarinställning. Om det inte hjälper borde nästa steg bli ett leta efter eventuell tjuvluft och kontrollera munstyckenas kondition samt byta vid behov.
Lycka till
Robert Gustavsson
Läsare som har fler tips till Nisse? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.