Fråga: Hej. Jag har en Monark M 300, 1953 års modell, med en 150cc stor CZ-motor. Det läcker olja vid kopplingsarmen. Går det att byta packboxen utan att demontera motorn? Har sett i Stora Tvåtaktsboken (del 2) att man kan lossa stoppskruven som sitter i blocket och ta ut kopplingsarmen men har inte vågat göra det om den inte skulle gå att få tillbaka. Måste motorn delas först?
Vore tacksam för råd.
Med vänlig hälsning
Leif
Svar: Motorn behöver inte delas, men man måste luta hojen rätt mycket till vänster så att tryckstängerna till kopplingen inte glider över till höger och spärrar kopplingsaxeln när den ska in i motorn igen. Alternativt så kan man enbart lossa armen på kopplingsaxeln, men då blir det lite knepigare att få ur packboxen.
Hur man kan göra för att få ur en packbox där axeln sitter kvar i dess hål visas på bilden längst ner. Man gör två hål i sidan av packboxen med en syl eller med en borr. Om man borrar måste man se till att inte borra för djupt samt att man får bort alla borrspån. Sen drar man i plåtskruvar som man kan dra i med en tång.
Helt gummiklädda packboxar har en tendens att vilja krypa ur sina hål och där bör man först avfetta både utsidan på packboxen samt insidan på hålet och därefter stryka på ett tunt lager Loctite eller liknade på packboxens utsida vid monteringen. Då limmas packboxen fast och sitter säkert. Vill man vara riktigt noga så ruggar man dessutom up utsidan på packboxen med ett sandpapper.
Jim Lundberg


