Fråga: Hej. Har ärvt en transportmoped, modell 1199, som sambons farfar körde med när han jobbade hos kommunen. Sachs 50/3 Tanken är att klyva motorn och byta lager osv, då han körde ca 6 mil om dagen i 10 år.
Men just nu har jag problem med att den fyrtaktar väldigt tidigt.
Jag har bytt till en billig 60cc (28 mm ut 12mm in), originalförgasaren var borrad till 10mm, den är nu bytt till en 12 mm kinakopia. Men fortsatt fyrtakt. Nytt tändstift BP7HS, ny tändspole (Kina), NOS Boschkondensator och brytare, Ingen skillnad, fin gnista med 6 volts batteritestet enligt din guide, Jim.
Det ställbara munstycket är flyttat från originalförgasaren. Ljuddämparen är rensad på innehåll. Utan växel kan jag varva ganska bra, fast man hör att den fyrtaktar då med. Vrider jag mer på munstycket under drift så dör motorn.
Några tips här?
Tänkte köpa en gul eller röd tändspole (vad är skillnad på dessa?) Och ställa tändningen ordentligt. Om det kan vara boven? Även provat utan luftfilter. Inget onormalt glapp i veven. Inget läckage i packboxen. Kolven öppnar alla kanaler helt. Startar på första trampen.
Vad har jag missat?
Tacksam för hjälp innan jag modifierar dit en annan motor, vilket jag tycker är synd.
Mvh Robin
Svar: Att försöka ”trimma bort” problemen är ingen lösning, utan fyrtaktningen beror på något fel som ska åtgärdas. Samma sak med ljuddämparen – den ska fungera utmärkt med hela sitt innehåll så länge den är ursotad. Tar man ur insatsen brukar motorn gå sämre och det enda som ökar är ljudnivån.
Det finns flera anledningar till att en tvåtaktsmotor börjar fyrtakta (=tänder vartannat varv) och ursprunget är att förbränningsrummet inte spolas ur helt från avgaser så att inkommande färskgaser inte antänds förrän motorn snurrat ytterligare ett varv och vädrat ur avgaserna.
Att det bildas så mycket avgaser beror antingen på att bränsleblandningen är för fet så att det bildas mycket rök – eller på att det är stopp i avgassystemet så att avgaserna inte hinner ta sig ut efter varje varv/tändning.
Jag tycker definitivt att du ska spara och renovera originalmotorn som ju hör till mopeden. Om den nu fyrtaktar så ligger inte felet i själva motorblocket utan i avgas- eller bränslesystemet. Möjligtvis i tändsystemet.
Har du sotat ur kröken? Där kan det vara rejält med sot – särskilt på en moped som har gått så långt som din har gjort. Ibland sitter ”sotproppen” rätt långt in i kröken. Lys in med en LED-lampa som fungerar bra i svarta hål.
Samma sak med avgasporten i cylindern. Där kan hålet vara rejält litet på grund av tjocka sotlager. Nu har du ju testat med en annan cylinder med samma resultat, men mitt tips är att du monterar originalcylindern om den inte är för sliten och köper en ny kolv (eller bara kolvringar) samt en oborrad originalförgasare. Då har du röjt bort två möjliga orsaker. En flakmoped i originalskick (1 hästkraft) räcker till de flesta transporter med last på upp till 150 kilo om bara allt är i bra skick och rätt justerat.
Kolla även hur lång gnista du kan få när du trampar runt motorn med pedalerna. Klen gnista kan också orsaka fyrtaktning. Sätt en spik i tändhatten och håll den nära motorblocket. Om allt är bra så ska gnistan klara att hoppa uppåt 5 mm. Skillnaden mellan olikfärgade tändspolar känner jag inte till – det kan röra sig om att det bara är olika fabrikat. Här följer några data för förgasaren (oborrad) och tändsystemet till Sachsmotorn:
Jim Lundberg



