
Fråga: Hej, har en Sachs 50/3 KFS, och får inte till det med huvudaxeln och snäckdrevet. Har 22 tänder på huvudaxeln och 32 på snäckdrevet. Ändå är det i mitt tycke för stor glipa mellan dreven. Ska det vara det eller vad kan vara fel?
Johan
Svar: Jag undrar om det är så att du helt enkelt har fel snäckdrev i din motor. För ett mekanikeröga ser det inte bra ut på din bild (bilden högst upp) med så stort kuggflankspel mellan drevens tänder. Nu är det inga jättekrafter som ska överföras utan det handlar bara om att dra runt hastighetsmätarvajern. Men det ser nästan ut som att tänderna skulle kunna kliva upp på varandra och då är det slutåkt.
Men det finns flera olika snäckdrev – ett med 30 tänder (fyrväxlad motor), ett med 32 och ett med 34. Det senare passar ju perfekt i 22-tändersdrevet på huvudaxeln (bilden längst ner). Även huvudaxeln kan ha olika många tänder på sitt drev – exempelvis 22 tänder eller 24. Jag har tyvärr inga uppgifter på vilket drev som är det rätta – eller om det är så att Sachs använde ett 32-drev ihop med 22-drevet för att få rätt utväxling till hastighetsmätaren, beroende på vilken hjulstorlek och drevning mopeden har. Det enda som står i mina reservdelskataloger till treväxlade Sachsmotorn med fotväxel är att huvudaxeln ska ha 22 tänder. Ingenting om snäckdrevets antal.
De flesta mopedhastighetsmätare har en utväxling som ska ha ett varv på hastighetsmätarvajern för varje körd meter för att visa rätt hastighet och körd vägsträcka. Om man som på Sachsmotorerna tar ut hastighetsmätardrivningen från själva motorn så kommer mätaren att visa fel om man ändrar storleken på kedjedreven och/eller hjulen.
Man testar detta genom att mäta upp en sträcka på exempelvis 10 meter på marken och sedan rullar man mopeden samma sträcka med en liten tejpbit eller liknande på övre änden av vajern. Om allt stämmer ska då vajern snurra exakt 10 varv på den sträckan (ju längre sträcka, desto noggrannare blir mätningen). Kanske inte aktuellt i ditt fall som ju har motorn nerplockad.
Någon som vet mer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg

