
Fråga: Hej Jim. Jag har en Monark Monarped från 1957 med ILO G50-motor. Mitt problem är att belysningen är svag. Helljuset bara glöder medan halvljuset är starkare. Om jag kopplar in ett löst typ bilbatteri på 6 volt funkar allt ok.
Kan jag ha ett jordfel eller är min ljusspole kass?
MVH
Gunnar Eliasson
Svar: Det är ytterst sällan som ljusspolar går sönder och när så sker brukar det finnas synliga spår efter skruvmejslar och liknade som använts som stopp när svänghjulsmuttern lossats eller dragits åt. Men visst kan spolarna gå sönder utan ”hjälp” utifrån.
Tyvärr så kan man inte mäta upp en ljusspole då den i fungerande skick har en väldigt låg resistans ofta under 1 Ohm. Det räcker med att ett enda varv i spolen är kortslutet för att effekten ska minska drastiskt. Enda säkra testet av en ljusspole är att koppla loss den (gul kabel) från mopeden och sedan koppla på en 15 wattslampa på 6 volt direkt på spolen. Om den lyser normalt när man startar motorn ligger felet troligtvis i mopedens elsystem – alltså i kablar, omkopplare och lamphållare.
Det som låter lite märkligt är att hel- och halvljus är olika starka på din moped eftersom framlampan är på 15/15 watt – alltså lika stark på hel- som på halvljus. Det är inte så att någon har stoppat i en bromsljus/parkeringsljuslampa från en 6-voltsbilbil? Dessa är på 21 och 5 watt och passar i mopedernas strålkastare med sockeln Ba 15 (=15 mm). Ljusspolen orkar inte driva en 21-wattslampa till full effekt, däremot 5 wattslampor som istället kan brinna upp.
När man testar lyset med ett batteri på en äldre moped av denna typ måste man ovillkorligen koppla bort ljusspolen (gula kabeln igen). Annars kan man elda upp både kablar och spole eftersom spolen har så låg resistans. Kolla även att lampan inte är skadad. Det händer att tråden till halvljuset kollapsar så att det blir kortslutning mellan den och den lilla ”kopp” som ska skärma av ljuset vid halvljus.
Jim Lundberg
