
Fråga: Hej, jag har en Yamaha AS3 av 1972 årsmodell. Motorn är liksom hela cykeln helrenoverad till nyskick. Allt i motorn är nytt.
Den varvar fint på alla växlar utom när jag lägger i femman. Då tappar den så gott som all kraft. Jag har försökt med huvudmunstycke från 85 till 70.
Cykeln gör 70 km/t som mest men skall efter inkörning göra mellan 110-120 km/t.
Tacksam för åtgärdsförslag.
Vänliga hälsningar Thomas
Svar: En 125:a från 70-talet ska ju göra minst 110 km/t om allt är som det ska. Om din bara orkar upp i 70 km/t är något definitivt fel. Under förutsättning att tändningen är rätt justerad så kan du testa ett så kallat ”plug chop” vilket betyder att man läser av blandningsförhållandet på olika förgasarregister med hjälp av tändstiften.
Kör på full gas några kilometer (om inte motorn är för tajt efter renoveringen) och stäng av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång!). Stanna vid vägkanten och ta ur tändstiften. Om dessa är gråvita är huvudmunstycket för litet. Är de svarta är huvudmunstycket för stort. Rätt munstycke (= rätt blandning) genererar ljusbruna stift.
Man kan även göra om detta på halv gas för att se om trottelnålen står i rätt position. Även här kör man några kilometer, fast nu på halv gas, och stänger av motorn i farten. Gråvita stift betyder att nålen sitter för långt ner. Svarta stift betyder att nålen sitter för högt. Om nålen sitter i rätt position ska stiften vara ljusbruna.
Sitter det rätt kedjedrev på motor och bakhjul? Om utväxlingen är för hög kan motorn tappa orken helt när farten och luftmotståndet ökar. Om hojen är helrenoverad ska ju avgasrör och ljuddämpare vara ursotade – eller utbytta till nya dito. Det är ingen som varit på den och trimmat den? En kompis till mig hade en sån där Yamaha där någon filat för mycket och den var stendöd under 13 000 varv – nästan okörbar.
Jim Lundberg