
Fråga: Hej Jim. Jag har köpt en NV Autoped som inte varit igång på 60 år, den startar och går fint, men där är något missljud ”skärande, rassel men ej kedjeljud”. Det försvinner nästan vid högre fart, men det finns även om jag frirullar utför med kopplingen indragen, Tänkte jag skulle plocka isär den. Något tips om var det kan komma från, eller det är ett normalt ljud? Det verkar inte finnas så mycket som kan väsnas.
Jag har dina böcker – otrolig hjälp när man är fundersam. Nu till frågan. I dina böcker (Stora Tvåtaktsboken) finns 31 kubik med klokoppling & kedja, och 40 kubik med koppling & rem, Denna jag har är på 31 kubik med lamell & kedja. Även förgasare är annan Bing 1/9,5/19, är det något udda exemplar? Ram.nr 34452XX, Motor.nr 20657.
MVH Jan-Åke
Svar: NV Autoped har minsta möjliga antal delar då den är enväxlad (endast friktionskoppling). Om missljudet inte försvinner i nerförsbackar och med indragen koppling bör det inte vara ramlagren som väsnas. Kvar är då endast den utgående axeln med sina lager. Om en moped har stått uppställd i 60 år kan fukt ha tagit sig in till lagren. Det behövs inga stora rostporer i lagerbanorna för att det ska låta illa. Du har väl olja i transmissionen? Det ska vara 3,5 cl SAE 50-olja i transmissionen.
Jag är osäker på hur många kombinationer kubik-kedja/rem som Autopeden hade. De första hade 31 kubik och kedja. När man sedan erbjöd marknaden en remdriven version så visade det sig att remmen tog så mycket kraft att man fick kompensera detta genom att öka cylindervolymen från 31 till 40 kubik. Men jag har en 40-kubiks Autoped med friktionskoppling (lamell) och kedjedrift. Om din har 31 kubik och friktionskoppling och kedja så har jag nog sett en sådan tidigare. Nu förutsätter ju allt detta att ingen tidigare ägare har bytt ut och byggt om. Mycket kan hända på 70 år. När det gäller förgasaren så kan den vara utbytt – eller så fanns även den på Autopeden i originalutförande.
Jim Lundberg