
Fråga: Hej! Jag har fått en uppgift om att Monark i Varberg ungefär år 1955 försökte lansera en motorcykel med en 125 cc ILO-motor men att detta låg fel i tiden och att man endast sålde ett 20-tal samt, att man drog tillbaka
mc:n ganska snabbt. Samma källa säger att Monark försökte tillverka en 2-cylindrig 125-kubikare.
Vad vet redaktionen om detta?
Vänligen
Lars L
Svar: Spontant känner jag inte till någon seriemässigt producerad Monark med 125cc. Däremot fanns det en Monark Royal Cadet på 1950-talet som jag tror har med Royal Enfields 125cc-motor. UPPDATERAT: Missuppfattning av mig Royal Cadet hade enligt Monarks broschyr en JAP-motor på 125 cc och 3,25 hästar.
Jag har pratat med Monarkmuseet och de känner inte heller till den. Dock specialbyggdes en TT-maskin, numera skulle man kalla det för Roadracingmotorcykel, med en Ilo 125 cc i mitten av 1950-talet. Den maskinen hade för övrigt två förgasare. Monarkmuseet känner inte heller till att någon tvåcylindrig 125 cc-maskin skulle byggts.
UPPDATERAT: Nu har Monarkmuseet grävt lite djupare i sina arkiv och hittat en engelsk broschyr troligen från slutet av 1940-talet. I den finns bland annat den ovan nämnda Monark Royal Cadet. Så här säger Roger Arnesson på Monarkmuseet:
Vi tror detta är ett försök att börja exportera motorcyklar till England 1948 direkt efter kriget. Små billiga 125 cc med engelska motorer eller tyska Ilo-motorer.Dessutom är ju broschyrerna på engelska. I broschyren finns bland annat en Monark Royal Knight (se bild ovan) med 123cc Ilo-motor och dubbla utblås. Kanske är det den som Lars tänker på. Jag känner dock inte till några exemplar av Royal Knight i Sverige.
Läsare som vet mer – lämna en kommentar nedan.
Robert Gustavsson