Fråga: Hej. Jag står i begrepp att eventuellt bygga om min Husqvarna Flintamotor från rem till kuggdrivning på primärtramsmissionen. Ett stort ingrepp med byte av vevparti, tändsystem, kopplingskorg och lilla kuggdrevet. Att istället byta drivrem är enkelt och betydligt billigare. Men, det pratas mycket om dåliga drivremmar på flintamotorn. Är dom nya bättre än de som fanns på motorerna från början, och varför pratas det just om flintamotorn, både ILO och äggmotorn hade rem, håller dom bättre?
Hoppas på en fundering från dig
Lars-Axel Johansson
Svar: De gamla originalremmarna till Husqvarna- och Ilo-motorerna var känsliga för fel olja och kunde i värsta fall brytas ner av oljan i växellådan. Rekommendationen var att man alltid skulle använda motorolja eftersom transmissionsoljor ofta innehöll starka additiv som kunde angripa remmarna. Dessutom är ju dessa remmar runt 60 år gamla idag med allt vad det innebär av kemiskt åldrande. Dessa faktorer är nog orsaken till tandremmarnas dåliga rykte.
Att just Flintan skulle ha sämre remmar låter lite märkligt. Däremot så kom det ganska snart ut en ombyggnadssats till Flintan med kedja istället för rem. Om detta berodde på reklamationer på grund av brustna remmar vet jag inte, men fördelen var ju att man kunde behålla både vevaxel och tändsystem/svänghjul på remmotorn.
Jag har varit i kontakt med svenska representanten för tyska Synchroflex som tillverkar remmarna idag och frågat hur dessa tål oljor jämfört med de gamla remmarna där man skulle använda motorolja och ingenting annat. Jag fick det lite kryptiska svaret att dagens Synchroflexremmar tål alla ”tekniska oljor”.
Dagens remmar är dyra och tangerar tusenlappen, men bör å andra sidan vara minst lika bra som de gamla, förutsatt att de kommer från en känd tillverkare.
Jim Lundberg
