
Fråga: Hejsan. Jag har en Monark Pilot från 1955 tror jag. Undrar hur elsystemet skall vara. Har tändkabel och en svart kabel som kommer från tändplattan men skall det inte vara en gul kabel också? Hur skall kopplingsschemat vara?
Peter Andrén
Svar: Här nedan är ett kopplingsschema till Monarkmopeder från 1955. Till höger på schemat står det att ”…Monarpeder som sakna d-ventil…” (pys). Där ska det vara en blå kabel som går upp till dödarknappen (kortslutningsknappen). Vad jag kan se på din bild så verkar det gå ut en blå (svart?) kabel och om den har kontakt med den gula kabelns anslutning vid pilen (brytarna) så är det dödarkabeln.
Men du ska även ha en kabel från ljusspolen (L) som ska vara gul från motorn upp till kopplingsplinten i lamphuset – annars får du varken lyse eller tuta. På schemat visas hur kablarna ska kopplas in på omkopplaren som ska ha märkningarna 56A, 56B och så vidare. Tyvärr så har man missat att sätta ut var anslutningen som de kallar ”K” sitter på omkopplaren, men det brukar man kunna lista ut genom att se var på omkopplaren tutknappen sitter. Tutan får ström hela tiden och när man tutar så jordas tutan i ”andra änden”.
Det är tyvärr inte sällan som omkopplaren är utbytt efter haveri till en annan variant, så det är inte säkert att omkopplaren på schemat är likadan som din. Det finns dock en kabelstandard för äldre mopeder som underlättar vid reparation och felsökning:
Svart (eller blå): Dödare/kortslutning
Gul: Ström till belysning och tuta
Brun Tuta
Vit: Halvljus
Gul/svart: Helljus
Grå: Baklampa
Jim Lundberg

