Fråga: Hej Jim. Tack för alla superba tips och böcker! Jag håller på att renovera en Svartqvarna från 1947 och har lite hjulfunderingar:
1) Jag blir inte riktigt klok på ordningen på muttrar, brickor och bromssköldar på hjulaxlarna. Ska bromssköldarna låsas fast med en stor mutter? Vad sitter mellan den låsande muttern på lagerkonan och bromsskölden, på insidan? Jag tror det satt lite fel och saknades grejer när jag fick hojen. På ena sidan fram har jag en konvex och en konkav bricka som jag satt mellan konmutter och bromssköld. Är det rätt? En sprängskiss eller liknande hade varit bra, men hittar inget.
2) Det är lösa kulor bak och hyfsat skick på grejerna, men fram är det värre. Behövs minst en ny lagerkorg och kanske två nya konor. Finns det nånstans, eller är det spårlagerkonvertering som gäller?
Tusen tack på förhand!
Mikael, Berlin-Kreuzberg
Svar: Jag har tyvärr ingen Husqvarna att kika närmare på utan bara fabrikens sprängskisser ur reservdelskatalogen som förhoppningsvis anger rätt monteringsordning på alla ingående delar. De konvexa och konkava brickorna benämns C14303 och C14304 och kallas för ”skålig” respektive ”kullrig”. Dessa brickor verkar bara sitta i framnavet.
När det gäller nya delar till framhjulet så kan du kolla med Mopedrenovering.se som har en del Husqvarnadelar. Annars är det nog marknader och Tradera som gäller.
Kull att du gillar tips och böcker!
Jim Lundberg



