Tändningsinställning på Sturmey-Archer från 1933

Fråga: Hej, herrar Experter! Jag har en Rex från 1933 med en Sturmey Archer 600 cc sida som inte vill gå riktigt jämnt. Jag har gjort som en del tipsar om att ”nolla” kolven i tändreglagets lågläge, men är osäker på om högtändningsläget då blir det rätta. Jag har inte kunnat hitta uppgifter om tändläge före övre dödläge någonstans. Nortons encylindriga 30-talare har mellan 6,3 mm och 9,5 mm (633cc och 500cc). Kan det vara något i närheten?

Undrande flundra

Svar: Vi börjar med att byta ut begreppen ”högtändning” mot ”tidig tändning” och ”lågtändning” mot ”sen tändning” så blir det lite lättare att förstå. Min erfarenhet av tändningsinställning på hojar med manuell inställning på styret är att man först ställer spaken på styret på maximalt tidig tändning och med spaken i det läget ställer man in fabrikens rekommenderade förtändning.

På så vis kan man aldrig ändra tändningen på styret så att tändningen blir tidigare än vad fabriken rekommenderar. Anledningen är att för tidig tändning kan ge rejäla motorskador på grund av spikning och det är inte alltid man hör att motorn spikar när man kör. Man kan även få kraftiga bakslag vid start som kan skada både kickstopp och högerben.

Givetvis kan man även skada motorn genom att köra med för sen tändning då man riskerar överhettning och i värsta fall brända avgasventiler, men vid alltför sen tändning går motorn så illa att det märks tydligt. Den blir väldigt orkeslös.

Tyvärr så har jag inte några uppgifter om korrekt förtändning på en Sturmey-Archer, men någonstans mellan 6 – 10 mm bör det vara. På min Royal Enfield typ CO på 350 cc ställer jag tändningsreglaget så att motorn går som bäst – hur förtändningen står då har jag ingen aning om.

Testa med att dra tändningsspaken till tidig tändning och ställ sedan magneten så att gnistan kommer vid ca 9,5 mm. Då kan du endast ändra till senare tändning. Kör sedan en sväng och dra i spaken tills motorn går som bäst och notera hur spaken står då. Detta ska då inträffa någonstans mellan spakens ändlägen. Om motorn tenderar att ge bakslag vid start i detta läge drar du spaken mot senare tändning innan start och därefter tillbaka till ”bästa läget” när du kör.

Jim Lundberg

Rulla till toppen