Kedjeskydd och ljuddämpare till Svalan Radex

Svalan Radex 250 från 1955.

Fråga: Har en Svalan Radex 250 där jag ska försöka få tag på kedjeskydd och snyggare ljuddämpare. Ser på bilder ut som om det är samma typ av kedjeskydd på Monark M550, 551, 560 och den tyska Express Radex 255, stämmer det?

Monark M551 och Express Radex 255 verkar ha likadana neddragna ljuddämpare som Svalan Radex 250, sant? Varför heter Svalan modellen Radex? Samarbetade dom i Falun med tyska Express?

Undrar TMN

Svar: Den tyska cykeltillverkaren Express tvingades under andra världskriget att styra om sin tillverkning till vapen och blev då ett mål för de allierades bombningar. Fabriken bombades därför sönder och efter krigsslutet beslutade sig företaget att bygga upp företaget och då genom att tillverka motorcyklar. Denna motorcykelserie fick då namnet Radex.

Cykeltillverkaren John Eriksson i Falun köpte bland annat in mopeder från Expressfabriken och dessa hette där Radexi men dekaltrimmades i Falun till Svalan. Företaget Örnen i Malmö sålde även de mopeder från Express men valde att låta dem behålla sitt ursprungliga namn: Express Radexi.

Svalan köpte även in motorcyklar från flera olika tillverkare (Panther, NSU, Radex) som även de dekaltrimmades med Svalandekaler.

När det gäller kedjeskydden och ljuddämparna får jag bolla över frågorna till våra kunniga läsare. Är det någon som vet om det är samma kedjeskydd och ljuddämpare på Radex och Monark? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Svalanfabriken i Falun köpte även mopeder från Express som där hette Radexi, men som fick Svalandekaler och beteckningen ”Svalette 7K” i Sverige.
Rulla till toppen