Hur testar man dagens bilbatterier?

Fråga: Bilbatteritest och kondition! Förr kunde man ju mäta syran men hur gör man idag? Då nya batterier inte går att öppna! Har en analog batteritestare som är lätt att kolla laddning och belastningstest med! Men vet inte hur jag ska tolka den om en cell är trasig eller om startströmmen är dålig? Eller måste man ha en ny digital testare eller kan en multimeter funka?

Tias

Svar: Dagens blybatterier är nästan alltid slutna och saknar då lock till cellerna där man kan komma åt elektrolyten och mäta dess densitet vilket i sin tur visar hur mycket batteriet är laddat. För att kunna avgöra batteriets status är det säkrast att ladda upp batteriet till maxkapacitet vilket går till så här: Ett batteri på exempelvis 45 amperetimmar (45 Ah) laddas (från tomt) med en batteriladdare som ger 4 ampere.

För att ladda detta batteri från tomt till fullt så går det åt 45/4=11,25 timmar (teoretiskt). Säg att laddaren får stå inkopplad ett halvt dygn. Efter detta så belastningsprovar man batteriet genom att ansluta något som drar en given mängd ström. Antingen så tar man till en batteriprovare som visar hur mycket spänningen får sjunka under en viss tid (se aktuell manual) eller så ansluter man en glödlampa som drar en given ström.

Om vi håller oss till vårt 45 Ah-batteri och att detta är på 12 volt så kan man ansluta en H4-lampa på 12 volt/60 watt till det fulladdade batteriet. Lampan kommer då att dra 60/12=5 ampere. Ett fulladdat 45 Ah-batteri ska (teoretiskt) kunna få denna lampa att lysa i 45/5=9 timmar om batteriet är friskt. Observera att detta är ungefärliga värden eftersom batterier successivt får en lägre spänning vid urladdning, men det är en bra tumregel.

Digitala mätinstrument kan tyckas vara mer exakta men ett analogt instrument duger bra i dessa sammanhang. Men man ska inte stirra sig blind på batterispänningen på ett batteri som är obelastat. Det är först när man belastar ett batteri som det visar sitt ”rätta jag”. Ett fulladdat och obelastat 12-voltsbatteri håller en spänning på ca 12,70 volt. Men om batteriet är halvladdat (50 procent) så har spänningen endast sjunkit till 12,20 volt. Alltså är en skillnad på enbart 0,50 volt skillnaden mellan full- och halvladdat. När ett batteri är i stort sett urladdat ligger dess spänning på 11,70 volt. Så från fulladdat till urladdat skiljer det endast en volt så länge batteriet är obelastat.

Jim Lundberg

Rulla till toppen